Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda toplam kalite yönetimi uygulamalarının okul yöneticileri açısından değerlendirilmesi: Afyonkarahisar örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma; Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullarda uygulanan Toplam Kalite Yönetimine (TKY) ilişkin yönetici görüşlerini belirmek ve yöneticilerin TKY'ye ilişkin görüşlerinin tanımlayıcı özelikleri açısından incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.Amaç doğrultusunda hazırlanan anket formu; 2013-2014 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar il merkezinde bulunan anaokul, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim okullarında görev yapan 125 okul yöneticisine uygulanmıştır.Elde edilen verilerin değerlendirilmesi bilgisayar ortamında SPSS 21.0 istatistik programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir.Araştırma sonucunda; yönetici görüşlerine göre ana, ilk ve ortaokullarda TKY sisteminin kurulduğu ve bu sistemin bir plan ve kalite ekibi tarafından yürütüldüğü, ancak ödüllerin çalışanları yeterince güdüler nitelikte olmadığı ve ödüllendirmede objektif olunmayacağı yönünde bir görüşün hakim olduğu ortaya çıkmıştır. Yöneticilerin görüşlerinde, cinsiyetlerine, eğitim durumlarına, yöneticilik yaptıkları kurumlara göre TKY uygulamaları ile ilgili görüşlerinde farklılaşma olmadığı, hizmet sürelerine, görevlerine, yöneticilik deneyimlerine ve aynı okulda bulunma sürelerine göre farklılaşmaların olduğu belirlenmiştir. 16 yıl ve üzeri hizmet süresi bulunan yöneticilerin TKY uygulamalarına ilişkin görüşlerinin daha az süre hizmete sahip öğretmenlere göre daha olumsuz olduğu, okul müdürlerinin okullardaki TKY uygulamalarına ilişkin görüşlerinin müdür yardımcılarına göre daha olumlu olduğu saptanmıştır. Ayrıca, bulunduğu okulda bulunma süresi ve yönetici olarak çalışma süresi 1 yıldan az olan yöneticilerin okullarda TKY felsefesinin yerleşme düzeyine ilişkin daha fazla yıl okulda bulunan ve yöneticilik yapan yöneticilere göre daha olumlu görüşlerde oldukları sonuçlarına varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Okul yöneticileri, Toplam Kalite Yönetimi, Eğitimde kalite This research is carried out to identify the managers' opinions related to Total Quality Management(TQM) which is practiced in schools attached to the Ministery of Education and to observe the managers' descriptive features regarding TQM.Questionnaire prepared in accordance with the purpose is applied to 125 managers staffing in primary and secondary schools located in the city center of Afyonkarahisar in 2013-2014 education and training year.Attained data are evaluated in compturized media by SPSS 21.0 statistic program.In the outcome of the research; according to the view of managers, TQM system is set in primary and secondary schools, this system is executed by a plan and a quality team.However there wards would not be good enough to motivate the staff and rewarding would not be objective.There is not diversification in the view of TQM practices according to managers view, gender, education, or institution that they manage but there is diversification according to their service period, position, professional experience and period of being in the same school. It has been detected that managers who have 16 years or above service period have more negative views than those who have less service period about TQM practices and school managers are more positive than deputy managers about TQM practices. Also it is detected that managers whose service period is less than 1 year have more positive views than those who have more service period as manager related to the settlement of TQM philosophy.Key Words: School managers, Total Quality Management, Quality in education.
Collections