Okul müdürlerinin liderlik özelliklerinin öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri üzerindeki etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma okul müdürlerinin liderlik özelliklerinin öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler Kişisel Bilgi Formu, Liderlik Davranışı Betimleme Ölçeği ve Tükenmişlik Ölçeğinden oluşan anket yöntemiyle toplanmıştır. Söz konusu anket formu; 2013-2014 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Afyonkarahisar ili il merkezinde bulunan ilk ve ortaokullarda görev yapan 214 öğretmene uygulanmıştır.Veri toplama araçlarıyla toplanan verilerin değerlendirilmesi bilgisayar ortamında gerçekleştirilmiş olup, analizlerde SPSS 21.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Veriler değerlendirilirken, frekans, yüzde, ortalama, standart sapma istatistiklerinin yanında, t testi, tek yönlü Anova ve Tukey testlerinden faydalanılmıştır. Okul müdürlerinin liderlik özellikleri ile öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri üzerindeki ilişkilerin belirlenmesinde korelasyon analizinden, okul müdürlerinin liderlik özeliklerinin öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri üzerindeki etkilerinin belirlenmesinde ise regresyon analizinden faydalanılmıştır.Araştırma sonucunda; okul müdürlerinin anlayış gösterme liderlik özellikleri arttıkça öğretmenlerin duygusal tükenme ve duyarsızlaşma düzeylerinde azalma olduğu, okul müdürlerinin genel liderlik özelliklerine sahip olma düzeyleri arttıkça, öğretmenlerin genel tükenmişlik düzeylerinin azaldığı sonucuna varılmıştır. This research has been carried out to determine the effects of the leadership qualities of principals on occupational burnout levels of teachers. In this study, data was collected by means of survey, including Personal Information Form, Descriptive Scale of Leadership Behavior and Burnout Inventory. This survey form was applied to 214 teachers who work in primary and secondary schools in Afyonkarahisar province in central district in 2013-2014 academic year.Collected data was analyzed by statistical software SPSS 21.0.Frequency, percent,means, standard deviation,t test,anova and tukey test was used in evaluating the data.In order to determine the relationship between leadership qualities of principals and burnout levels of teachers,correlation analysis was used. In order to determine effect of leadership qualities of principals on burnout levels of teachers,regression analysis was used.At the end of the research, it was concluded that if the principals' indulgence qualities increase, occupational burnout levels of teachers decrease. Furthermore,if the general leadership qualities of principals increase, burnout levels of teachers decrease.
Collections