Bireyin sosyal ağ düzeneğindeki konumu ile motivasyonu arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, bireyin yani aktörün sosyal ağ düzeneğindeki konumu ile motivasyonu arasındaki ilişkiyi inceleyerek sonuçlarını ortaya çıkartmak ve sosyal ağ kuramına katkı sağlamaktır. Araştırmada motivasyon ve motivasyon teorileri incelenmiş ardından sosyal ağlar, sosyal ağların yapısı, örgütsel ağ kuramının çıkış noktasını oluşturan sosyal yerleşiklik kavramı, sosyal yerleşiklik kavramını somutlaştıran sosyal sermaye konusu ile ağ kuramının ana noktasını oluşturan ağ düzeneklerinde güçlü ve zayıf bağlar ile yapısal boşluklar kavramları açıklanmıştır. Araştırmada kullanılan veriler, Türkiye'de demir çelik sektöründe faaliyet gösteren bir firmanın 62 (n=62) kişiden oluşan beyaz yakalı çalışanlarından toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Sosyal ağ analizi için verilerin elde edilmesi amacıyla her aktörün diğer aktörlerle olan etkileşiminin ölçülmesi maksadıyla `Ağırlıklandırılmış Sosyal Ağ Ölçeği`, aktörlerin içsel motivasyonu ölçmek için, Vallerand ve diğ. (1992) geliştirdiği Akademik Motivasyon Ölçeğinden, Yperen ve Hagedoorn (2003)'un adapte ettiği, Zapata-Phelan ve diğ. (2009) uyarladıkları ve Kahraman (2012)'ın tez çalışmasında kullandığı İçsel Motivasyon Ölçeği (İMÖ) kullanılmıştır. `Ağırlıklandırılmış Sosyal Ağ Ölçeği` aracılığı ile toplanan veriler UCINET 6.0 programı, istatistiksel analizler için de SPSS 20.0 programı kullanılmıştır.Yapılan analizler sonucunda sosyal ağ düzeneğinde bulunan aktörlerin, merkezilik, aracılık, arasındalık değerleri, iç ve dış grup konumları tespit edilerek bu konumlarda yer alan aktörlerin İçsel Motivasyon ortalamaları ile `Ortalama İçsel Motivasyon` arasındaki ilişki tespit edilmeye çalışılmıştır. Tespit edilen sonuçların sosyal ağ analizi araştırmalarına anlamlı bir katkı sağladığı değerlendirilmektedir.Anahtar Kelimeler: Sosyal Sermaye, Motivasyon, Sosyal Ağlar, Sosyal Ağ Analizi, The purpose of this research is to uncover the outcomes and contribute to social netwurk theory by examining the relationship between position of the individual on social networking and motivation. In the research, motivation and motivation theories are examined and then social networks, the structure of social networks, the concept of social embeddedness forms the starting point of the organizational network theory, structural gaps with strong and weak ties in network devices constitute the main point of the network concept of social capital issues that embody the concept of social embeddedness concepts are explained. The data used in this study were collected from sixty two White-collar employees working at a company operating in iron and steel industry in Turkey. The questionnaire was used for data collection.In order to obtain the data for social network analysis and to measure the interaction with other actors from all actors are used `weighted social network scale, to measure the intrinsic motivation of the actors is used academic motivation scale developed by Vallerand (1992) and IMS which adapted by Yperen and Hagedoorn (2003) and matched by Zapata-Phelan (2009) beside as arguments used in the study Kahraman's Thesis (2012). UCINET 6.0 software is used fort he data collected via `Weighted Scale Social Network` and SPSS 20.0 software is used for statistical analysis. As a result of conducted analysis, centrality of the actors in the social networking device, mediation, values among them, status of the involving in internal and external groups and relationship between intrinsic motivation environments and average intrinsic motivation were attempted to be determined. It is considered that detected results provide a meaningful contribution to social network analysis research.Key Words: Social Capital, Motivation, Social Networks, Social Network Analysis.
Collections