Akaryakıt alımında tüketicilerin istasyon tercihini etkileyen faktörler üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tüketici davranışları, demografik, ekonomik, sosyal psikolojik ve kültürel faktörlerden ve ürün, fiyat, dağıtım, tutundurma kararlarını içerisinde barındıran tüm pazarlama karması elemanlarından da etkilenmektedir.Çalışmamızın birinci bölümünde, tüketici ve müşteri kavramına değinilmiştir. Tüketici davranışı hakkında bilgi verilmiştir. Tüketicilerin satın alma davranışları kültürel, sosyal, demografik, psikolojik ve durumsal faktörler tarafından etkilenir. Satın alma sürecinde alıcının geçirdiği aşamalar beş grupta toplanabilmektedir. Bu aşamalar; bir ihtiyacın ortaya çıkması, alternatiflerin belirlenmesi, belirlenen alternatiflerin değerlendirilmesi, satın alma kararı ve satın alma sonrası oluşan değerlendirmelerdir. İkinci bölümde ise pazarlama olgusu etrafında yoğunlaşıp, tanımı ve önemi hakkında bilgi verilmiştir. Son olarak yeni ürün fiyatlandırma stratejileri hakkında kısaca bilgi verilmiştir. Üçüncü bölümünde araştırmanın modeli ve geliştirilen hipotezler ve bu hipotezler doğrultusunda araştırma verilerinin analizi ve araştırmanın sonucu yer almaktadır.Bu çalışma, akaryakıt tüketicilerinin istasyon tercihlerini etkileyen faktörleri belirlemek amaçlıdır. Bu amaca ulaşmak için literatürden elde edilen bilgiler neticesinde anket soruları belirlenmiş ve uygulanmıştır. Araştırmanın evreni, Bolu'daki akaryakıt dağıtım işletmelerinden akaryakıt satın alan müşterilerdir. Araştırmamızın örneklemi ise yüz yüze anket yöntemiyle 410 tane anketi dolduran akaryakıt dağıtım işletmelerinin müşterileridir. İstatistiksel verilerin sayısal yöntemle özetlenmesi için betimleyici analiz, müşterilerin tutumlarının demografik değişkenlere göre farklılaşıp, farklılaşmadığını incelemek amacıyla iki ilişkisiz değişkenler için t testi yapılmış, ikiden fazla ilişkisiz değişkenler için Tek yönlü Varyans Analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Anketten elde edilen bulgular neticesinde, akaryakıt tüketicilerinin demografik özellikleri ile istasyon tercihleri arasındaki ilişki ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Tüketici Davranışı, Farklılaştırma stratejileri, Pazarlama, Akaryakıt Sektörü Consumer behaviors are affected from all marketing mix elements including demographical, social, psychological and cultural factors as well as product, price, distribution and promotion decisions.In the first part of our study, consumer and customer concepts were mentioned. Purchasing behaviors of consumers are affected from cultural, social, demographical, psychological and situational factors. The stages faced by buyer during procurement occur when a requirement appears, alternatives are determined, purchasing decision is made and evaluations are made after purchasing. In second part marketing concept was focused in and information was given about its definition and importance. The concepts frequently mentioned in marketing were explained. Information was given about development of marketing understanding, marketing mix elements 4P and 7P were explained and demonstrated in a table. Finally brief info was given about new product pricing strategies. In third section, the model of research and developed hypotheses and accordingly the analysis of the research data in direction of these hypotheses, conclusion and suggestion part of research take place.This study aims to determine the factors affecting the station preferences of fuel consumers. In order to reach this aim survey questions obtained from literature were determined and applied. The universe of research are all customers purchasing fuel from fuel distribution operations in Bolu. The sample of the research are 410 fuel distribution operations customers filling the survey form by face to face survey method. In order to summarize the statistical data by numerical methods descriptive analysis was made, in order to examine whether attitudes of customers differentiate according to demographic variables or not, t-test was made for two unrelated variables and one way variance analysis (ANOVA) was applied for two unrelated variables. The relationship between the demographic characteristics of the fuel consumers and station preferences has been revealed.Key words: Consumer behavior, differentiating strategies, marketing, fuel sector
Collections