Lider desteği ve örgütsel adalet algısının iş performansına etkisinde kişi-örgüt uyumunun aracılık rolü: Eğitim sektöründe bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, eğitim kurumlarında görevli öğretmenlerin performansları üzerinde lider desteğinin ve örgütsel adalet algısının kişi-örgüt uyumu aracılığı ile etkisi tespit edilmeye çalışılmıştır. Son yıllarda lider desteği, örgütsel adalet, iş performansı ve kişi-örgüt uyumu kavramları üzerinde araştırma ve inceleme yapılmıştır. Örgütlerin varlığını başarılı bir şekilde sürdürebilmesi için önem taşıyan bu kavramların ülkemizde de dikkate alınması üzerine, bu alanda yapılan araştırma ve yayın sayıları giderek artış göstermektedir. Ancak, lider desteği ve örgütsel adaletin iş performansına etkisinde kişi-örgüt uyumunun aracılık rolüne ilişkin çalışma sayısının arzu edilen düzeyde olmadığı açıktır. Dolayısıyla bu araştırma kendi alanı içerisinde yapılan ilk çalışmalardan biri olması yönüyle önemlidir. Bu durumun yanı sıra; yapılan bu araştırmanın sonuçları bakımından hem işletmelerde hem de eğitim sektöründe yer alan kurum ve yöneticilere önemli kaynak teşkil edeceği düşünülmektedir.Araştırma evrenini İzmir İli Selçuk İlçesi Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okullarda görev yapan yaklaşık 600 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemi ise basit tesadüfî yöntem ile belirlenen 264 öğretmenden meydana gelmektedir. Yapılan araştırmada anket yönteminden faydalanılmıştır. Anketler ilk ve orta dereceli okullarda görevli yönetici ve öğretmenlere uygulanmıştır. Veriler yüz yüze anket yöntemi ile toplanmıştır.Araştırmada elde edilen veriler, SPSS ve AMOS isimli istatistik programları aracılığı ile analiz edilmiştir. Bu kapsamda, değişkenler arasındaki ilişkilerin tespit edilmesinde t-testi, anova testi, regresyon, korelasyon, varyans ve doğrulayıcı faktör analizleri ile sobel testi istatistiksel yöntemleri kullanılmıştır.Araştırma sonucunda lider desteği ve örgütsel adalet algısının kişi-örgüt uyumu aracılığı ile çalışanların iş performansını pozitif ve anlamlı olarak etkilediği tespit edilmiştir. In this study, it was tried to determine the effect of the support of the teachers on the performance of the teachers in the educational institutions and the organizational justice perception through the person-organization adjustment. In recent years, research has been conducted on the concepts of leader support, organizational justice, business performance and person-organization adaptation. The number of researches and publications made on this field is increasing on the consideration of these concepts which are important for the success of the organizations in our country. However, it is evident that the number of studies on the role of leader support and organizational justice as an intermediary for person-organization alignment under the influence of business performance is not at the desired level. Therefore, it is important that this research is one of the first studies carried out within its field. Besides this situation; It is thought that the results of this research will be an important source for the institutions and managers in both the enterprises and the education sector. The research population constitutes approximately 600 teachers who work in the schools affiliated to İzmir Selçuk District of İzmir National Education Directorate. The sample of the study is from 264 teachers determined by simple random method. The questionnaire was used in the survey. The questionnaires were administered to teachers and administrators in elementary and secondary schools. Data were collected by face-to-face survey method. The data obtained in the study were analyzed by SPSS and AMOS statistical programs. In this context, t-test, anova test, regression, correlation, variance and confirmatory factor analysis and sobel test statistical methods were used in determining relations between variables. As a result of the research, it was determined that leader support and organizational justice perceptions positively and positively affected the work performance of the employees through person-organization adjustment.
Collections