Mutluluk ekonomisi; sosyo-ekonomik yapının toplumsal mutluluk algısı ve memnuniyetine etkisi: Türkiye örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son zamanlarda ekonomik çalışmalarda mutluluk kavramı gittikçe artan bir öneme sahip olmaktadır. Bu doğrultuda bireyin tüketim ve satın alma aktiviteleri, ön yargıları, eğilimleri ve duyguları gibi psikolojik faktörler davranışsal ekonominin ilgi alanına girmiştir. Bu çalışmada toplumsal mutluluk bağlamında toplumsal memnuniyet, yaşam memnuniyeti, bireysel mutluluk bileşenleri ele alınmıştır. Sosyo-ekonomik göstergelerin bireyin mutluluğu ve yaşam memnuniyeti üzerine etkisi bu etkinin toplumsal düzeyde yansıması ve ekonomik değişkenlerden hanehalkı gelir düzeyine göre mutluluk algısı incelenmiştir. Bu amaç için hanehalkı gelir seviyesinin mutluluğa etki edip etmediği bu etkinin hangi seviyeye kadar olduğu ANOVA istatistik analizi ile belirlenmiştir. Gelir seviyesinin ancak belirli bir noktaya kadar mutluluğa etki etmekte olduğu ve orta seviyeden sonra mutluluk algısının değişmediği tespit edilmiştir. Yapılan literatür taraması çalışmalarında da makro ekonomik göstergelerin tek başına ve doğrudan mutluluğa etki etmediği görülmüştür. Bundan başka sosyal değişkenler olan cinsiyet, yaş grupları, eğitim seviyeleri, medeni durumu, cinsiyet ayrımında medeni durum, cinsiyete göre mutluluk kaynağı olan başarı, iş, sağlık, sevgi, para gibi değerlerin mutluluğa etkisi analitik olarak incelenmiştir. Cinsiyet bazında değerlendiğinde; kadınların erkeklere oranla, eğitim seviyesi yüksek olanların alt eğitim seviyelerine oranla, evli olanların bekârlara oranla daha mutlu olduğu görülmüştür. Yine yapılan analizlerde erkekler mutluluk kaynağı olan değerlerden; başarı, iş ve parada bulurken, kadınların sağlık ve sevgide bulmakta olduğu tespit edilmiştir. Bu amaç için de yine ANOVA analizi ve T testi, yapılmıştır. Bu çalışmada, Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) 2013 yılı `Yaşam Memnuniyeti Araştırması` verileri kullanılmış olup, veriler iller itibariyle SPSS 18.0 İstatistik Paket Programında girilerek il bazında analizi yapılmıştır. Recently, the concept of happiness has become increasingly prevalent in economic studies. In this direction, psychological factors such as the individual's consumption and purchasing activities, prejudices, tendencies and emotions are of interest to the behavioral economy. This study focused on, social satisfaction, life satisfaction, individual components of happiness in the context of social happiness. The effect of socio-economic indicators on individual happiness and life satisfaction and this effect's reflection of the societal level were examined. The level happiness perception was examined according to the household income level which is the economic variables. For this purpose; whether household income effect on happiness and the level of the this effect was determined by ANOVA statistical analysis. It was determinated that the level of income hardly affects on happiness up to a certain point and after the mid-level, the perception of happiness does not change. In literature, it has been demonstrated that the macro-economic indicators have no effect alone and directly on happiness. Furthermore, the impact of values of social variables on happiness such as gender, age group, education level, marital status, marital status by sex, achievement of happiness by gender, work, health, love, money are examined analytically. Women than men by gender segregation, higher levels of education compared to those with lower levels of education, married than singles ones were found to be happier. It was determined that, men prefer the success, work and money; while women prefer health and love in further analysis on the values of source of happiness. For this purpose, ANOVA analysis, t-test, was performed. In this study, `Life Satisfaction Survey` data in 2013 of Turkey Statistical Institute (TSI) are used. These data belongs the provinces are entered in SPSS 18.0 Statistical Package Program and was analyzed according to provinces.
Collections