Yöneticilerin hesap verebilirlik uygulamalarının çalışanların örgütsel bağlılık davranışlarıyla ilişkisinin incelenmesi- Eğitim kurumları örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada yöneticilerin hesap verebilirlik uygulamalarının çalışanların örgütsel bağlılığıyla ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel model kullanılan araştırmada `ilişkisel tarama` yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada yöneticilerin hesap verebilirlik davranışları bağımsız değişkeni oluştururken, çalışanların örgütsel bağlılığı bağımlı değişkeni oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini Malatya ilinde yer alan 157 kamu kurumunda görev yapan 2.755 eğitim çalışanı oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini, Malatya İlinde yer alan eğitim kurumlarından `Basit Seçkisiz Örnekleme` yöntemi kullanılarak seçilen 341 eğitim çalışanı oluşturmaktadır. Araştırma için gerekli olan verilerin toplanması için kullanılan ölçekler, araştırmanın örneklemine giren çalışanların görev yaptıkları iş yerlerinde uygulanmıştır. Araştırmada verilerin toplanması için üç ölçek kullanılmıştır. Birinci ölçek `Kişisel Bilgi Formu`, ikinci ölçek `Hesap Verebilirlik Uygulamaları Ölçeği` ve üçüncü ölçek ise `Örgütsel Bağlılık Ölçeği` dir. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla kullanılan ölçme araçlarının çalışanlara uygulanması sonucu elde edilen verilerin çözümlemesinde çalışmanın alt problemleri dikkate alınarak `Bağımsız Örneklemler T-Testi`, `Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)` ve `Pearson Korelâsyon` testleri kullanılmıştır. Araştırmada Örgütsel Bağlılık ile hesap verebilirliğin Sorumluluk, Standartlar, Saydamlık, Sağlama, Sorgulayıcılık boyutları arasında pozitif yönlü düşük düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırmada Örgütsel Bağlılık ile Hesap Verebilirlik arasında pozitif yönlü düşük düzeyde bir ilişki olduğu da belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Hesap Verebilirlik, Örgütsel Bağlılık, Eğitim Kurumları, Eğitim Çalışanları In this study, the aim was to examine the relation between the accountability practices of directors and the organizational commitment of employees. The `Descriptive Model` and `Relational Screening Method` were used in the study. The accountability behaviors of the directors constituted the independent variable, and the organizational commitment of the employees constituted the dependent variable in the study. The study population consisted of 2.755 educational employees working at 157 public institutions in the city of Malatya. The sampling of the study consisted of 341 educational employees who were selected with the `Simple Random Sampling Method` working at educational institutions in Malatya. The scales that were used to collect the data of the study were applied at workplaces of the participants of the study. Three scales were used to collect the data of the study. The first scale was the `Personal Information Form`, the second was the `Accountability Practices Scale` and the third one was the `Organizational Commitment Scale`. In analyzing the data obtained with the scales applied to the employees, the `Independent Samples T-Test`, `One-Way Variance Analysis (ANOVA)` and `Pearson Correlation Test` were used by considering the sub-problems of the study. It was determined in the study that there is a low-level positive relation between the Organization Commitment and the Responsibility, Standards, Transparency, Verification, Questioning sub-dimensions of Accountability. In addition, it was also determined in the study that there is a low-level positive relation between the Organizational Commitment and Accountability. Keywords: Accountability, Organizational Commitment, Educational Institutions, Training Staff
Collections