Sosyal bilgiler öğretiminde proje tabanlı öğrenmenin üstün zihin düzeyindeki öğrencilerin erişilerine,yaratıcı ve eleştirel düşünme düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, üstün zekâlı öğrencilerin akademik ve zihinsel ihtiyaçlarına cevap veren bir Sosyal Bilgiler programının geliştirilmesini, uygulanmasını ve bu programın etkililiğinin sınanarak, sonuçlarının ortaya konmasını sağlamaktır. Bu sebeple ilköğretim 5.sınıf düzeyinde öğrenim gören üstün zekâlı öğrenciler için Sosyal Bilgiler dersindeki ?Gerçekleşen Düşler? ünitesi proje tabanlı öğrenme temel alınarak farklılaştırılmış ve özgün bir ünite programı oluşturulmuştur.Çalışma İstanbul İlinde, üstün zekâlı çocuklara ilk ve ortaokul seviyelerinde farklılaştırılmış bir eğitim sunan Özel Darüşşafaka İlköğretim okulunda yapılmıştır. 5. Sınıfa devam eden 19?u deney, 19?u kontrol olmak üzere 38 üstün zekâlı öğrenci çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin tümü hem okula alınırken hem de araştırmacı tarafından uygulanan Raven Spm Plus testi ile üstün zekâlı olarak tanılanmışlardır. Deney grubundaki öğrencilere araştırmacı tarafından farklılaştırılan ?Gerçekleşen Düşler? ünitesi uygulanırken, kontrol grubundaki öğrenciler mevcut öğretmenleriyle, öğretimlerine müdahale edilmeden derslerini işlemeye devam etmişlerdir.Araştırma kapsamındaki verilerin toplanması için Raven SPM Plus testi, Sosyal Bilgiler Başarı testi, Cornell Eleştirel Düşünme Ölçeği ve Torrance Yaratıcı Düşünme testi kullanılmıştır. Bahsi geçen testlerden Sosyal Bilgiler Başarı testi, Cornell Eleştirel Düşünme Ölçeği ve Torrance Yaratıcı Düşünme Testi sözel formu deney ve kontrol grubu öğrencilerine öntest ve sontest olarak verilmiştir. Testlerden elde edilen veriler, Mann Whitney-U ve Wilcoxon İşaretlenmiş Mertebeler yöntemleri ile istatistiksel analize tabi tutulmuşlardır.Araştırma bulgularına göre üstün zekâlı öğrencilere yönelik olarak hazırlanan Sosyal Bilgiler programı öğrencilerin başarılarını, eleştirel düşünme düzeylerini ve yaratıcılıklarını anlamlı düzeyde arttırmıştır.Anahtar Kelimeler: Üstün Zekâlı Öğrenciler, Müfredat Farklılaştırma, Sosyal Bilgiler Öğretimi, Proje Tabanlı Öğrenme, Eleştirel Düşünme, Yaratıcı Düşünme The main aim of the study is to develop, apply and test the effectiveness of aSocial Sciences Program that meets the academic and intellectual needs of gifted students. Because of this, aSocial Sciences unit called ?Realized Dreams? was differentiated to compose original units for 5th grade gifted and talented children.The study was conducted with a total number of 38 students, 19 of them were in the experimental group and 19 of them were in the control group. The participants were 5th grade students of the project school of Darüşşafaka Primary School which aims to educate gifted students at primary and secondary levels. The project which is the only one in Turkey, focuses on a culture specific differentiated program to meet the intellectual, affective and social needs of gifted children. The participants both in the experimental and the control groups were identified as gifted and talented both in school elections and in this study. Raven SPM Plus test was conducted prior to the study. While the differentiated unit was being taught to the experimental group, the same unit was being taught by classroom teacher without any intervention to the control group.When collecting data of this research, Raven SPM Plus test, Social SciencesAchievement test, Cornell Critical Thinking Test and Torrance Creative Thinking Test Verbal Form were used. Social Sciencesachievement test was developed by the researcher and except Raven SPM, the other three tests were administered as pre and post-tests to experimental and control groups. In the statistical analysis of data, Mann Whitney-U and Wilcoxon Signed-Ranks Tests were used.The results of the study revealed that the differentiated Social Sciences program, designed for the gifted students, increased the Social Sciencesachievement, criticall thinking and creative thinking of the participants.Keywords: Gifted Students, Curriculum Differentiation, Education of Social Sciences, Project Based Learning, Critical thinking, Creative thinking
Collections