Bilimsel yaratıcılığı temel alan farklılaştırılmış fen ve teknoloji öğretiminin üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin başarı, tutum ve yaratıcılığına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin tanılanması, yetenek gelişimleri ve eğitimleri son dönemde üzerinde titizlikle çalışılan konular olmuşlardır. Bununla birlikte üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin potansiyellerine, yetenek gelişimlerinin desteklenmesine, sosyal ve duygusal ihtiyaçlarına cevap verebilecek nitelikte, etkili müfredatların geliştirilmesi de oldukça önemlidir. Üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin fene doğuştan getirdikleri ilgileri vardır çünkü fen onların doğal merak ve hayal güçlerini harekete geçirir (Smutny ve Von Fremd, 2004). Üstün zekalı ve yetenekli öğrenciler, sahip oldukları potansiyelleri ve fene yönelik özel ilgileri de göz önüne alındığında bilimi bir yaşam tarzı haline getirecek ve bilime yaratıcı katkılar sağlayacak öncelikli bireyler olarak kabul edilmektedirler. Bu yüzden bu öğrencilerin bilim, bilimsel süreç ve bilimsel yaratıcılık becerileri noktasında yeteneklerini geliştirmeye ihtiyaçları vardır. Bu araştırmada, üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarını karşılayacak bir Fen ve Teknoloji programının geliştirilmesi, uygulanması ve etkililiğinin sınanması amaçlanmaktadır. Bu amaçla 5. sınıf Fen ve Teknoloji dersi programından seçilen `Dünya, Güneş ve Ay` ünitesi Bilimsel Yaratıcılık becerileri temelinde, Paralel Müfredat Modeli ve Izgara Modeli çerçevesinde farklılaştırılmıştır. Çalışma, İstanbul ilinde, üstün zekalı ve yetenekli çocuklara eğitim veren Beyazıt Ford Otosan İlköğretim Okulu'nda, 5. sınıfa devam eden 11'i deney grubunda, 10'u da kontrol grubundaki toplam 21 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Deney grubundaki öğrencilere `Dünya, Güneş ve Ay` ünitesi boyunca kendileri için farklılaştırılmış program uygulanırken, kontrol grubundaki öğrenciler mevcut öğretmenleriyle ve müdahale edilmeyen öğretim yöntemiyle derslerini işlemeye devam etmişlerdir. Araştırma kapsamında verilerin toplanması için araştırmacı tarafından geliştirilen Başarı Testi, Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Sözel A ve B formları ve Fen Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Veri toplama araçları deney ve kontrol grubundaki tüm öğrencilere öntest ve sontest olarak verilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, Mann Whitney-U testi ve Wilcoxon İşaretlenmiş Mertebeler Testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, üstün zekalı ve yetenekli öğrencilere yönelik hazırlanan ve deney grubuna uygulanan farklılaştırılmış programın, öğrencilerin akademik başarı, Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutum ve yaratıcı düşünme düzeylerini anlamlı derecede arttırdığı gözlenmiştir. Identification, talent development and education of gifted and talented students are topics which have been studied sensitively for years. Also developing effective curriculums are so important in order to satisfy gifted students' potential development, social and emotional and talent needs. Gifted students are naturally drawn to science as a way of thinking because science taps their natural curiosity and imagination (Smutny & Von Fremd, 2004). When we consider their special interest and natural potential about science, gifted and talented students are assumed that they will be prior people who make science as forms of their lives and who contribute science creatively. So they need to develop their talent on science and scientific process.This study deals with developing, applying, and testing effectiveness a program that meets the academic and cognitive needs of gifted and talented students. For this purpose, one unit in Science and Technology course named `Earth, Sun and Moon` was differentiated on the bases of scientific creativity skills to develop an original unit for 5th grade gifted and talented children.The study was conducted with a total number of 21 students, 11 of them being in the experimental group and 10 of them being in the control group. The subjects were 5th grade students of the project school called Beyazıt Ford Otosan Primary School in Istanbul. While the unit, named `Earth, Sun and Moon` differentiated by the researcher, was being taught by her to the experimental group, at the same time, without any intervention, the same unit was being taught by the classroom teacher to the control group. To collect data within the framework of this research, Science and Technology Achievement Test developed by the researcher, Torrance Test of Creative Thinking Verbal Form (A and B), The Scale of Attitude towards Science were used. All three tests were administered as pre and post-tests to the experimental and control groups. In the statistical analysis of data collected from these tests, Mann Whitney-U and Wilcoxon Signed-Ranks Tests were used.The results of the study revealed that the differentiated science program developed for the gifted and talented students, increased the science academical achievement, creative thinking and attitude towards science scores of the subjects.
Collections