Yabancı dil olarak İngilizcede ilgi tümceciği edinimi: Tek dilli ve çift dilli öğrencilerin edinim sıralamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, İngilizce öğrenen tek dilli ve çift dilli öğrencilerin İngilizce ilgi tümceciğinin edinim sıralamalarını tipolojik dil evrenselleri bakımından ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu çerçevede, temel iddialarını dil evrensellerine dayandıran Erişilebilirlik Hiyerarşisi ve Algılama Zorluğu Hipotezlerinin geçerliliği sınanmıştır.Van ili Anadolu Liseleri Yabancı Dil Bölümüne devam eden 93 öğrencinin katıldığı bu çalışma için veriler; Tümce Bağlama, Resim Ölçeği, Dilbilgisel Doğruluk Testi ve Serbest Yazı yoluyla toplanmıştır. Elde edilen bulgular, öğrencilerin ilgi tümceciğini anlama ve üretmede belirli bir sıralama izlediklerini ve tek dilli ve çift dilli öğrenciler arasında uygulamalardaki başarı açısından belirgin bir farklılaşmanın bulunmadığını göstermektedir. Sonuçlar Erişilebilirlik Hiyerarşisini kısmen desteklerken, Algılama Zorluğu Hipotezini bütünüyle desteklemektedir. Bu çalışmada incelenen diğer bir konu ise anadil yetisinin İngilizce ilgi tümceciği ediniminde etkisidir. Sonuç olarak, İngilizce ilgi tümceciğini anlama ve üretmede Kürtçe dil seviyesi orta-üstü olan çift dilli öğrencilerin orta-altı olan öğrencilere göre oldukça başarılı oldukları gözlemlenmiştir. Anahtar Kelimeler: İngilizce İlgi Tümceciği, Erişilebilirlik Hiyerarşisi, Algılama Zorluğu Hipotezi, Dil Evrenselleri The aim of this study is to investigate the acquisition order of the English relative clause patterns by monolingual and bilingual learners of English with respect to typological language universals. Within this framework, the validity of Accessibility Hierarchy and Perceptual Difficulty Hypotheses which base their main claim on language universals has been tested. The data for this study has been collected through Sentence Combination, Picture Elication, Grammaticality Judgement Test and Free – Writing tasks in which 93 students enrolled in foreign language departments of Anatolian High Schools in the city of Van have participated. The results indicated that the students follow a certain order in comprehending and producing relative clauses, and there is not any considerable difference between monolingual students and bilingual students in terms of success in the tasks. While the results partly support Accessibility Hierarchy, there is full evidence for Perceptual Difficulty Hypothesis. The other purpose of the study is to explore the effect of language competence in mother tongue on the acquisition English relative clause. As a result, it has been observed that bilingual students with upper – intermediate Kurdish language level are significantly more successful than those with lower – intermediate Kurdish language level in understanding and producing English relative clause.Key Words: English Relative Clauses, Accessibility Hierarchy, Perceptual Difficulty Hypothesis, Language Universals
Collections