İlköğretim fen ve teknoloji dersi kapsamında yaratıcı drama etkinliklerinin geliştirilmesi ve etkilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, 6. sınıf Fen ve Teknoloji dersi `Maddenin Tanecikli Yapısı` ünitesine yönelik yaratıcı drama uygulamaları geliştirilerek, öğrencilerin bilgi düzeylerine, fen tutumlarına ve fen öğrenimine yönelik motivasyonlarına etkisinin incelenmesi ve ayrıca öğrencilerin yaratıcı dramaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmaya İstanbul'da bir ilköğretim okulunda öğrenim gören 36 6.sınıf öğrencisi katılmıştır. Öğrenciler, başarı testi ve fen ve teknoloji sınav sonuçlarına göre deney ve kontrol gruplarına ayrılmıştır. `Maddenin Tanecikli Yapısı` ünitesinin öğretimi, deney grubunda geliştirilen yaratıcı drama etkinlikleri ile gerçekleştirilirken kontrol grubunda 2012-2013 eğitim öğretim yılında yürürlükte olan fen ve teknoloji müfredatı temel alınarak toplam 16 ders saatinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak Maddenin Tanecikli Yapısı Başarı Testi, Öğrencilerin Fen Öğrenimine Yönelik Motivasyon Ölçeği ve Fen Tutum Ölçeği uygulama öncesi ve sonrasında iki gruba uygulanmıştır. Ayrıca uygulamanın ardından deney grubu öğrencileri ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerin başarı puanları (U=97.50, p<0.05) ve motivasyon puanları (U= 73.00, p<0.05) arasında anlamlı düzeyde bir farklılığın bulunduğu tespit edilmiştir. Deney ve kontrol grubunun tutum puanları arasında ise anlamlı farklılık olmamakla birlikte deney grubu öğrencilerinin daha yüksek ortalama puana sahip oldukları belirlenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme sonuçlarına göre yaratıcı dramayla öğrenmelerin anlamlı ve daha zevkli olduğu, öğrencilerin fen dersini daha çok sevdikleri, derse olan motivasyonlarını arttırdığı sonucuna varılmıştır. Araştırma sonucuna göre yaratıcı dramanın öğrencilerin bilgi düzeylerine, fen tutumlarına ve fen öğrenimine yönelik motivasyonlarına olumlu etkisi olduğu tespit edilmiştir. In this study, it was aimed to investigate the effects of creative drama activities related to `particulate nature of matter`, on 6th grade on students' understanding, attitudes and motivation towards science. In the study, pre and post testing control group design was used. Thirty six 6th grade students from the same class in a public primary school sited in Istanbul were participated in this study. Students were stratified in experimental and control groups according to their scores obtained from pre-achievement test and science and technology lesson exam. The subject of particulate nature of matter was taught via creative drama activities in the experimental and via traditional science and technology curriculum in the control groups during 16 class hours. For data collection, `Achievement Test`, `Students' Motivation toward Science Learning Questionnaire` and `Science Attitude Scale` was used before and after the instructions. Moreover, following the experimental practice, semi-structured interviews regarding the creative drama method were conducted with the students in the experimental group. As a result of the experimental practice, it is understood that there is a significant difference between the achievement of the students (U=97.50, p<0.05) in both groups and their scores from the motivation (U= 73.00, p<0.05). On the other hand, while there is no significant difference between the attitude scores of experiment and control groups, it was found that experimental groups' mean score was higher than control group. In addition, based on findings obtained as a result of the semi-structured interviews with the students about the creative drama method; the learning is more efficient and enjoyable, interest towards science is more than before, and students like science lesson more. As a conclusion it is claimed that creative drama is an effective method to improve students' understanding, attitudes and motivations towards science.
Collections