Çocukların oynadıkları oyunlara göre empati ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Oyun çocuğun kendini ifade edebildiği, yeteneklerini fark ettiği, potansiyelini kullanabildiği, becerilerini geliştirebildiği önemli bir faaliyettir. Empati kişilerarası iletişimin sağlıklı olmasında önemli olan kavramlardan biridir. İnsan ilişkilerinde çok önemli bir yere sahip olduğu bilinen empatik becerinin, çocuklarda çok küçük yaşlardan itibaren gözlenebildiği ifade edilmektedir. Okulda, evde ve oyun alanındaki saldırgan davranışlar birçok öğretmen ve ana-baba için sorun haline gelmektedir. Bu araştırmada, çocukların oynadıkları oyunlar ve bazı değişkenler ile empati ve saldırganlık ilişkisi incelenmiştir.Araştırmaya İstanbul İli Avrupa yakasındaki 12 ilköğretim okuluna devam eden 629 dördüncü sınıf çocuğu katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Çocuklar İçin Empati Ölçeği (Bryant, 1982) ve Saldırganlık Ölçeği (Şahin, 2006) kullanılmıştır. Ayrıca araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ve Oyun Formu tüm çocuklara uygulanmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, çocukların sosyo-demografik özellikleri ve oynadıkları oyun türlerine göre empati ve saldırganlık puanlarının değişip değişmediğine bakılmıştır. Toplanan veriler, SPSS 17.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bulguların değerlendirilmesinde %95 güven aralığında, anlamlılık p<0,05 düzeyinde çift yönlü olarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, çocukların oynadıkları yakalamaca-ebelemece, yakartop, yerden yüksek, seksek, köşe kapmaca, evcilik, parkta oynanan oyunlar vb. ile cinsiyet, kardeş sayısı, evde oyun oynadığı kişi, kendine ait oyuncakları olma değişkenlerine göre empati puanlarının değişebildiği görülmüştür. Bununla birlikte; saklambaç, körebe, ip atlama, köşe kapmaca, istop vb. oyunlar ile cinsiyet, kardeş sayısı, günlük oyun oynama süresi değişkenlerine göre saldırganlık puanlarının değişebildiği bulunmuştur. Ayrıca, bazı oyun türleri ile cinsiyet, anne-baba çalışma durumu, kardeş sayısı gibi değişkenler arasında anlamlı ilişkiler saptanmıştır.Anahtar Sözcükler: Empati, Saldırganlık, Oyun The play is an important activity for the children to Express themselves, to use their potential and to develop their skills. The empathy is one of the significant components that makes the human relations healthy. The skill of empathy which has a huge part in human relations is observed in the children from the very little ages. The aggressive behaviours which are obviously seen in a child at school, at home and at the playing area is a big problem for many teachers and parents. The purpose of this study is to examine of the aggression and empathy level of children by the games they had played. 629 fourth grade childs from the 12 different primary schools in İstanbul Eurepean side participated in the research. As a data collection tool, ''Empathy Scale For Children'' (Bryant, 1982) and `Aggressiveness Scale` (Behavioral Assessment Scale) (Şahin, 2006) were used. Furthermore, Personal Information Form and Play Form which prepared by the researcher were applied to all of students.In accordance with the purpose of the research, the students' socio-demographic attributions and kinds of the games they had played affect the level of the aggression and empathy was observed. The gathered data are analysed by using SPSS 17.0 packet program. During the evaluation of indications at the confidence interval of %95 and at the level of p<0,005, the significance is evaluated in two aspects / dually.As a result of the research it is seen that empathy scores of the children could change according to the variables such as both the games like tag, dodgeball, tiggy of the ground, hopscotch, four corners, playing house, the games played at park etc. and the gender, number of the siblings, the person played with at home and whether the child has his/her own toys. In addition it is also seen that the agression scores could change according to the variables both as hide and seek, blind man's buff, skipping rope, four corners, stopping etc. and the gender, number of the siblings, the daily playing period. Also, some types of game and gender, parents work status, number of siblings has been identified as a significant relationship between the variables.Key Words: Empathy, Aggression, Play
Collections