Bazı öğretim yöntemlerinin öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ve eleştirel düşünme eğilimlerine etkilerinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yapılan çalışmanın amacı, Fen Bilgisi Öğretmenliği 1. sınıf öğretmen adaylarına yönelik Genel Fizik Laboratuvarı-1'de uygulanmış olan Tahmin-Gözlem-Açıklama ve Sorgulamaya Dayalı Öğrenme yöntemlerinin öğretmen adaylarının bilimsel süreç ve eleştirel düşünme becerilerine etkilerinin belirlenmesidir.Bu araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul Üniversitesi 2013-2014 güz akademik yarıyılında Genel Fizik Laboratuvar-1 dersi alan Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı öğrencileri oluşturmuştur. Çalışma grubu, deney-1 grubu 27, deney-2 grubu 28 kişiden oluşmak üzere toplam 55 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmanın modeli ön ve son test kontrol grupsuz deneysel desendir. Çalışmada deney-1 grubuna Tahmin-Gözlem-Açıklama (TGA), deney-2 grubuna Sorgulamaya Dayalı Öğrenme yöntemi uygulanmıştır. Öğretim yöntemlerinin öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri üzerine etkisini belirlemek için, Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği, bilimsel süreç becerileri üzerine etkisini belirlemek için Bilimsel Süreç Becerileri Testi, ön-son test olarak uygulanmıştır.Araştırmada toplanan verilerin analizi bilgisayar ortamında SPSS.18 paket programı yardımıyla yapılmıştır. Verilerin analizinde, parametrik olmayan Wilcoxon Testi ile Mann Whitney-U testi kullanılmıştır.Yapılan çalışma sonucunda, TGA yöntemi uygulanan laboratuvar derslerinde öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerimde istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşmazken, eleştirel düşünme eğilimleri alt faktörlerinden meraklılık düzeyinde istatistiksel olarak anlamlı bir gelişme bulunmuştur. Sorgulamaya Dayalı Öğrenme yöntemi uygulanan laboratuvar derslerinde öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ve alt faktörleri ile eleştirel eleştirel düşünme eğilimleri alt faktörlerinden meraklılık düzeyinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. The purpose of the study is to determine the effects of pre-service science teachers' scientific process and critical thinking skills on the Predict-Observation-Explain and Inquiry Based Learning strategies that have been applied to Science Education first grade pre-teachers at the General Physics Laboratory-I.In this study, the sample consists the Science Education Department students that attended General Physics Laboratory-I course during 2013-2014 Fall Semester at Istanbul University. The sample consists 55 pre-service teachers. The study's experimental group-1 contained 27, experimental group-2 contained 28 pre-service teachers.In the study, pretest-posttest without control group experimental design was used. In the study, Predict-Observation-Explain strategy was applied to experimental group-1 and Inquiry Based Learning strategy was applied to experimental group-2. In order to determine the effects of each strategy on pre-service teachers' critical thinking, California Critical Thinking Disposition Inventory was used. In order to determine the effects of each strategy on pre-service teachers' scientific process skills, Scientific Process Skill Inventory was used. The inventories were applied to pre-service teachers as pre and posttests.Quantitative data were analyzed via SPSS.18 package program in digital platform. Wilcoxon and Mann Whitney-U non parametric tests were used to define the sources of sub-dimensions' significant differences.The result of the study demonstrated that significant difference was not occurred statistically in pre-service teachers' scientific process skills and their sub-dimensions in the Laboratory courses in which Predict-Observation-Explain strategy was used; on the other hand, significant differences was occurred statistically in pre-service teachers' critical thinking dispositions' sub-dimension. In the laboratory courses in which inquiry based strategy was used, significant differences occurred in pre-service teachers' scientific process skills and its sub-dimensions and critical thinking dispositions' sub-dimensions.
Collections