Beşinci sınıf türkçe ders kitaplarındaki şiirlerin `çocuğa görelik` ilkesi doğrultusunda incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitim ve öğretimin istenilen amaçlar doğrultusunda gerçekleşebilmesi için hedef kitlenin özellikleri dikkate alınmalıdır. Türkçe Ders Kitapları hazırlanırken seçilen metinlerin yaş seviyesine uygunluğu eğitim ve öğretimin amaçlarına ulaşmasında büyük önem taşımaktadır. Beşinci sınıf, öğrencinin somut işlem döneminden soyut işlem dönemine geçiş sürecinde olduğu bir dönemdir. Bu dönemin her dönemde olduğu gibi kendine has özellikleri bulunmaktadır. Ders kitapları hazırlanırken öğrencinin bilişsel ve duyuşsal gelişimi, yaş özelliklerine bağlı ilgi alanları ve özellikle de Türkçe derslerinde dil gelişimi dikkate alınmalıdır. Türkçe Ders Kitaplarındaki metinlerin, öğrencinin yaş özelliğine bağlı dil gelişimine uygun olarak seçilmesine dikkat edilmelidir. Öğrenciyi seviyesinin çok üstünde bir dille karşı karşıya getirerek onu eğitimden uzaklaştırmamak, aynı şekilde öğrenciyi seviyesinin altında bir dille karşı karşıya getirerek onun dil gelişimini engellememek gerekmektedir.Dil öğretiminde öğrenci, dilin en iyi kullanıldığı metinlerle tanıştırılmalıdır. Özellikle dilin en ustalıkla kullanılmış hali olan şiirler dil öğretiminde önemli bir yere sahiptir. Şiirdeki ritim çocuğun musiki duygusunu beslemektedir, bu da onun şiire daha çok ilgi duymasını sağlamaktadır. Bu bağlamda çocukların ilgisini çekebilecek, edebi değer taşıyan ve yaş seviyesine uygun olan şiirler çocuğun dil gelişimini desteklemektedir.Türkçe derslerinin en önemli materyali olan ders kitaplarında yer alan şiirlerin çocuğun yaş özelliklerine, ihtiyaçlarına uygun olarak seçilmiş olması Türkçe öğretimi için büyük önem taşımaktadır.Bu araştırmada, Beşinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki şiirleri `çocuğa görelik` ilkesi doğrultusunda incelenmiştir. Beşinci Sınıflar için hazırlanmış Türkçe Ders Kitapları tespit edilmiştir. Söz konusu ders kitaplarındaki temalarda yer alan şiirler, tezin kavramsal alan çalışmasının sonunda oluşturulan Çocuk Şiirini `Çocuğa Görelik` İlkesi Doğrultusunda İnceleme Ölçeği doğrultusunda incelenmiştir. Çalışmanın sonunda, şiirlerin büyük bir bölümünün çocuğa görelik ilkelerine uygun olmadığı, bazı şiirlerin çocuğa görelik ilkelerine uygun olduğu, bazı şiirlerin ise bu ilkelerin bir kısmına uygun olduğu halde bir kısmına uygun olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. The characteristics of the target audience must be taken into consideration in order for education to be carried out in accordance with the intended objectives. While preparing Turkish textbook, the suitability of the texts selected for the Turkish textbooks for the ages of pupils is crucial for the education to reach for the educational and learning objectives.The 5th grade is a period when learners go through from concrete to abstract concepts. This period has its own features like each period has their own characteristics. While preparing textbook, learners' cognitive and affective progress, their interests according to their age, and especially the language improvement in the Turkish classes must be taken into account. The selection of the texts for the Turkish textbooks is important considering the fact that these texts are suitable for the age of learners' language improvement. It is important not to make pupils dislike education, and not to hinder pupils' progress by exposing them to such texts which are rather difficult for them to comprehend and by such texts which are too far below their capacity. In language teaching, pupils must be introduced to the texts where the language is used best. Poems where the language is used masterfully have great importance in language teaching. The rhythm in poems nourishes pupils' musical feelings, and this consequently motivates pupils to show more interest in poetry. In this context, poems which may attract pupils' interests, which carries the literary characteristics of a text, and which are suitable for pupils' age help the improvement of pupils' language learning. The poems in the Turkish textbooks which are the most important class materials for Turkish lessons carry great importance for Turkish teaching due to their suitably selection for pupils' age.In this study, the poems in the Turkish textbooks for the 5th grades have been analyzed and assessed to find out whether these poems are suitable for the age of pupils or not. Turkish textbooks for the 5th grades have been selected and poems in these books have been assessed in accordance with the aims of this thesis main conceptual theme field: the Assessment Criteria for Children Poetry for Children. At the end of this study, it has been concluded that a great number of poems in Turkish textbooks are not appropriate for pupils considering their age, a few poems are appropriate for their being suitable for children, and some poems, although they are suitable for some of these criteria, are not appropriate for the rest of these principles.
Collections