Ebeveynin üstün yetenekli çocuğuyla iletişimini geliştirmeye yönelik psikoeğitim programının etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ebeveynin çocuğuyla iletişimini geliştirmeye yönelik hazırlanan psikoeğitimprogramının, üstün yetenekli çocukların ebeveynlerinin ebeveyn-çocukiletişimleri üzerindeki etkisinin incelendiği deney-kontrol gruplu, ön-test, son-test veizleme ölçümlü tam (gerçek) deneysel bir çalışmadır.Araştırma kapsamında İstanbul Avrupa yakasında bulunan özel Merter Fatih İlkokulve Ortaokulu'nda eğitim gören üstün yetenekli tanısı almış çocuğu olanebeveynlerden rastgele seçilen 16'şar kişilik (8'er çift anne baba) deney ve kontrolgrupları oluşturulmuş ve deney grubuna araştırmacı tarafından geliştirilen altıhaftalık psiko-eğitim programı uygulanmıştır. Araştırmada ölçme araçları olarakEbeveynin Çocuğuyla İletişimi Ölçeği (EÇİÖ) ve Afat Ebeveyn FarkındalıklarıÖlçeği-Üstün Zekâlı Çocuğu Olan Ebeveynler EFÖ-ÜZÇE kullanılmıştır.Deney ve kontrol gruplarının ön test ve son test ortalamalarını karşılaştırmak içinMann Whitney U-testi, deney ve kontrol gruplarında ön test, son test ve izleme testiortalamalarını karşılaştırmak için Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır.Analizlere ilişkin istatistiksel hesaplamalar SPSS paket programı ile yapılmıştır.Araştırmada, bulguların istatistiksel analizleri .05 anlamlılık düzeyi esas alınarakgerçekleştirilmiştir.Yapılan analizler sonucunda deney grubundaki ebeveynlerin üstün yetenekliçocuklarıyla iletişimlerinde gelişme olduğu, kontrol grubundaki ebeveynler de iseherhangi bir değişim olmadığı görülmüştür. The purpose of this study, based on true experimental design, is to present the impactof psycho-educational program on the improvement of the communication betweenparents and gifted children.The study involves thirty-two parents of students who are enrolled in Private MerterFatih Primary and Secondary School in Istanbul. The parents were evenly assigned tocontrol and experimental groups. The subjects in the experimental group received asix-week psycho-educational training program designed by the researcher. The studyemploys Parent-Child Communication Scale and Afat Parent Awareness Scale.Mann Whitney U-test was employed for comparison of the results of the pre-test andpost-test of the control and experimental groups, and Wilcoxon signed-rank test forcomparison of pre-test results, post-test results and follow up test results. Statisticalanalyses were performed using SPSS, with a significance level of .05.Findings have shown that parents in the experimental group have improved thequality of communication with their children; however, the parents in the controlgroup have not demonstrated any improvement.
Collections