Okul yöneticilerinin uzaktan mesleki gelişimleri: Bir model önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırma; okul yöneticilerinin mesleki gelişimlerine katkıda bulunabilmek amacıyla genel bir eğitim yerine ihtiyaç duydukları konuda ve zamanda almak istedikleri eğitimi, alnında uzman kişilerden alabilecekleri uygulanabilir ve sürdürülebilir bir uzaktan eğitim-öğretim modeli geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaca uygun olarak bir anket hazırlanmış ve uygulanmıştır. Ayrıca bu konu ile ilgili literatürdeki araştırmalar da incelenmiştir. Yöntem: Nicel ve nitel verilerin bulunduğu araştırmada karma araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı; araştırmacı tarafından geliştirilen ve internet yoluyla (online) uygulanan Okul Yöneticilerinin Uzaktan Eğitim-Öğretim Yöntemi ile Mesleki Gelişimlerinde Bir Model Önerisi Anketi'dir. Bu araştırmanın evrenini Türkiye'deki resmi okullarda, özel okullarda ve vakıf okullarında görev yapan okul yöneticileri ve öğretmenleri; örneklemini ise bu okullarda görev yapan yöneticiler ve öğretmenler arasından online ankete istekli bir şekilde katılan136 müdür, 40 müdür yardımcısı ve 90 öğretmen oluşturmaktadır. Google Form programı ile hazırlanan internet tabanlı ankette veriler, likert tipi skala, çoktan seçmeli ve açık uçlu cevaplar şeklinde toplanmıştır. Daha sonra veriler Microsoft Excel programında düzenlenip SPSS programına aktarılıp analiz edilerek değerlendirilmiştir. Anket sorularının demografik kısmı ile anketin diğer bölümlerinin frekansları (f), yüzdeleri (%) ve ortalamaları (x ̅) bulunmuştur. Anket verilerine verilen cevaplar normal dağılım göstermediğinden fark testleri için KruskalWallis-H ve Mann-Whitney U testleri kullanılmıştır. Sonuçlar: Araştırmanın sonuçlarına göre model önerisi için okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşlerinin benzerlik gösterdiği görülmüştür. Araştırmada yöneticilerin çoğunlukla mesleki kıdeminin ve branşının ayırt edici birer özellik olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçları incelendiğinde; önerilen modelin tekniği için vaka analizi ve örnek olay, veriliş şekli için dashboard ve video kayıt, zaman için hafta içi akşam, dönem için eylül ayı seminer dönemi, süre için haftada 3-4 saat, uzman özellikleri için uzman eğitimci, maliyeti için eğitimin niteliğine göre, içerik ve kapsamı için etkin iletişim ve eğitim liderliği seçenekleri en çok tercih edilen maddelerdir.Öneriler: Elde edilen veriler doğrultusunda okul yöneticilerinin uzaktan mesleki gelişimlerine model önerisinde ve başka araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. Aim: This research aims to develop an applicable and sustainable distance education model for the school managers where they can take the education they need any time from experts of the field, in order to contribute their professional development. A survey is prepared and applied for his purpose. Also other researchs are examined in literature.Method: The research has qualitative and quantitative data so a mixed method is used as the research method. The data collection tool used in this project named as `School Managers' Professional Development Contribution Through Distance Education Survey`, is developed by the researcher and applied through the internet. The universe of this research consists of managers and teachers who are working at state schools, private schools and foundation schools in Turkey. The sampling is chosen from 136 headmasters, 40 assistant managers and 90 teachers who participated in the online survey voluntary. Data, gathered through the survey whic is prepared by Google Form, is collected by means of Likert Scale, multiple choice and open-ended questions. After the data is organized with Microsoft Excel program, SPSS program is used to analyze it. Frequency (f), percents (%) and the averages of the demographic and other questions of the survey are calculated. Because the answers of the survey didn't show normal distribution, Kruskal Wallis–H and Mann-Whitney U tests are used for difference tests.Results: According to results of the research, school managers' and teachers' opinions showed similarity about the model suggestion. The headmasters' branch and professional seniority are determined as a distinguishing features. When the results are analyzed; case study option is prefered for the technic of the model, dashboard and video recording is preferred for presentation, weekday evening and September seminar term are preferred as best time and period. Also 3-4 hours a week for the duration and an expert trainer for the education are preferred by the participants. The cost depends on the quality of the education and the education should include effective communication and education leadership are the options that are chosen widely for the cost and content of the education questions.Suggestions: Through the data collected, some suggestions are made for the school managers' distance education about their professional development and also for other researchers.
Collections