Show simple item record

dc.contributor.advisorDemir, İlkay
dc.contributor.authorÖzen, Sinem
dc.date.accessioned2020-12-07T10:34:03Z
dc.date.available2020-12-07T10:34:03Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/132526
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı, Tian, Han ve Huebner (2014) tarafından geliştirilen Ergen Öğrencilerin Okuldaki Temel Psikolojik İhtiyaçları Ölçeği' nin (EÖOTPİÖ) Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin değerlendirilmesidir. Araştırmanın bir diğer amacı ise, ergen öğrencilerin okul ortamındaki temel psikolojik ihtiyaçları ile algıladıkları okul sosyal iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma dört farklı çalışma grubu ile gerçekleştirilmiştir. 266 lise öğrencisinden oluşan birinci çalışma grubu ile EÖOTPİÖ' nin açımlayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiştir. İkinci çalışma grubunda, 300 lise öğrencisi ile ölçeğin doğrulayıcı faktör analizinin yanı sıra ölçeğin ölçüt bağıntılı geçerliği, iç tutarlılık katsayısı, boyutlar arası korelasyonlar ve madde analizleri gerçekleştirilmiştir. Üçüncü çalışma grubunda ise 73 lise öğrencisinden toplanan veriler ile test- tekrar test analizi gerçekleştirilmiştir. 303 lise öğrencisinden oluşan dördüncü çalışma grubu ile ergenlerin okuldaki temel psikolojik ihtiyaçları ile algıladıkları okul sosyal iklimi arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla üç ayrı regresyon analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Ergen Öğrencilerin Okuldaki Temel Psikolojik İhtiyaçları Ölçeği, Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği- Lise Formu ve Okul Sosyal İklimi Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 16.0 ve LISREL 8.8 programları kullanılmıştır. Araştırma sonuçları göstermektedir ki; Ergen Öğrencilerin Okuldaki Temel Psikolojik İhtiyaçları Ölçeği Türkçe formu geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıdır ve ergen öğrencilerin okuldaki temel psikolojik ihtiyaçlarının doyumunu değerlendirmek üzere iyi düzeyde psikometrik özelliklere sahiptir. Ayrıca, okul ortamındaki bazı temel psikolojik ihtiyaçlar ile algılanan okul sosyal iklimi arasında anlamlı ilişkiler bulunmaktadır. Anahtar Kelimeler: Ergen Öğrencilerin Okuldaki Temel Psikolojik İhtiyaçları Ölçeği, Temel Psikolojik İhtiyaçlar, Okul Sosyal İklimi, Öz Belirleme Kuramı, Ergenlik.
dc.description.abstractThe main purpose of the present study is to adopt of the Adolescent Students' Basic Psychological Needs at School Scale (ASBPNSS) into Turkish and to assess its psychometric properties. Another purpose is to examine the relationship between adolescent students' basic pyschological needs at school and the school social climate. An exploratory factor analyis was performed on the first sample, which consisted of 266 high school students. A confirmatory factor analysis, criterion-related validity, internal consistency reliability, correlations among sub-scales and item analysis was performed on the second sample, which consisted of 300 students. Test- retest reliability of ASBPNSS is calculated on a third sample of 73 students. Finally, associations between adolescent students' basic psychological needs at school and the social school climate is examined by performing three seperate regression analysis with a sample of 303 students. The data was collected via a Personal Information Form, the Adolescent Students' Basic Pyschological Needs at School Scale, Basic Psychological Needs Scale and School Social Climate Scale. SPSS 16.0 and LISREL 8.8 were used for the statistical analyses of the data. The results revealed that the Adolescent Students' Basic Needs at School Scale is valid and reliable tool for Turkish use and has good psychometric properties to assess Turkish adolescents' students satisfaction of basic psychological needs at school. Furthermore, significant associations were found among basic psychological neeeds at school and perceived the school social climate. Key Words: Adolescent Students' Basic Needs at School Scale, Basic Psychological Needs, School Social Climate, Self Determination Theory, Adolescence.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleErgen öğrencilerin okuldaki Temel Psikolojik İhtiyaçları Ölçeği`nin Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları
dc.title.alternativeAn adaption of the adolescent students' basic psychological needs at school scale into Turkish: A validity and reliability study
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPuberty
dc.subject.ytmPuberty
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmPsychological needs
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmSchool climate
dc.subject.ytmDetermination of essense
dc.identifier.yokid10118587
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid447858
dc.description.pages104
dc.publisher.disciplineEğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess