Fen bilimleri öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerindeki ve öğretmenlik öz yeterlik inançlarındaki değişimlerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı; fen bilimleri öğretmen adaylarına verilen Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) odaklı eğitimin öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgileri ve öğretmenlik öz yeterliklerine etkisini incelemektir. Çalışmada karma araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışma, 2016-2017 eğitim-öğretim yılının güz döneminde İstanbul Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Fen Öğretmenliği programı 3. sınıfında öğrenim gören 65 öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. sunmuşlardır. Çalışmada nicel veri toplama araçları olarak, Pamuk ve arkadaşları (2015) tarafından geliştirilen `TPAB Ölçeği`, Tschannen-Moran ve Woolfolk Hoy (2001) tarafından geliştirilen ve Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği`, Canbazoğlu Bilici (2012) tarafından geliştirilen `TPAB Temelli Ders Planı Değerlendirme Cetveli` ve `Karışımlar Kavram Testi` kullanılmıştır. Nitel verileri elde etmek içinse `Odak Grup Görüşme Formu` ve `Gözlem Formu`ndan yararlanılmıştır. Nicel verilerin analizi SPSS 22.0 paket programı ile, nitel verilerin analizi ise içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular, TPAB odaklı eğitimin fen bilimleri öğretmen adaylarının TPAB'larını ve öğretmen öz yeterliklerini anlamlı düzeyde arttırdığını göstermiştir. `TPAB Ölçeği`nden elde edilen sonuçlar bu artışların Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi, Alan Bilgisi, Teknolojik Alan Bilgisi, Pedagojik Alan Bilgisi ve Teknolojik Bilgisi alt boyutları için anlamlı, Pedagojik Bilgi ve Teknolojik Pedagojik Bilgi alt boyutları için ise anlamlı olmadığını göstermiştir. Ancak, çalışmanın nitel boyutunda elde edilen veriler öğretmen adayların tüm alt boyutlarda gelişim gösterdiklerini ortaya koymuştur. The basic purpose of this study is to investigate the effects of TPACK oriented training given to the pre-service science teachers Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) and teacher self-efficacy beliefs. The study employed a mixed method research pattern. This study was conducted with 65 pre-service science teachers receiving education at 3rd grade of the Istanbul University Faculty of Education Department of Mathematics and Science Education, Undergraduate Program in Science Education during the fall semester of 2016-2017 academic years. During the study, in regard to quantitative research, the `TPACK Survey` developed by Pamuk et al (2015), `Teacher Self-Efficacy Survey` developed by Tschannen- Moran ve Woolfolk Hoy (2001) and adapted into Turkish by Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005), `TPACK Evaluation Form` developed by Canbazoglu Bilici (2012) and `Mixtures Concept Test` were implemented. Whereas in regard to qualitative research, `Focus Group Interview Form` and `Monitoring Form` was implemented. Analysis of quantitative data was gathered with the SPSS 22.0 package software and analysis of qualitative data was performed by content analysis methods. Findings from the research indicated that TPACK-oriented training significantly increased pre-service teacher's Technological Pedagogical Content Knowledge and teacher self-efficacy beliefs. The results obtained from TPACK Survey, the increses significantly in Technological Pedagogical Content Knowledge, Content Knowledge, Technological Content Knowledge, Pedagogical Content Knowledge sub-dimension, whereas the sub-dimension of Pedagogical Knowledge and Technological Pedagogical Knowledge increases were not significant. In this way, the data obtained from the qualitative dimension of study revealed that pre-service teachers indicated improvement in all sub-dimensions.
Collections