Okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumları ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki: Başakşehir ve Küçükçekmece örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitim ve öğretim faaliyetlerinde önemi en yüksek olan unsurların başında şüphesiz öğretmenler gelmektedir. Günümüzün ihtiyaç olarak hissettiği toplumsal ve etik değerlere sahip, bilimsel olarak problemlerini çözebilen, eleştiren ve düşünen, sorgulayan, etkin, verimli, üretken, nitelikli ve kendi bilgisini kendisi yapılandıran ve değişime ayak uyduran bireyler yetiştirebilmek için öğretmenlere önemli görevler ve sorumluluklar düşmektedir. Bu araştırmada İstanbul İli Başakşehir ve Küçükçekmece İlçelerinde devlet ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumları ile sınıf yönetim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini İstanbul İli Başakşehir ve Küçükçekmece İlçelerinde okul öncesi eğitim kurumlarında çalışmakta olan 390 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır.Araştırmada veri toplama araçları olarak, Minnesota İş Doyumu ölçeği ve Okul Öncesi Öğretmenleri İçin Sınıf Yönetimi Ölçeği kullanılmıştır. Öğretmenlerin demografik bilgilerine ilişkin ise araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formundan yararlanılmıştır. Araştırmanın analizleri sonucunda elde edilen bulgulardan bazıları şu şekildedir; okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumları, yaşları, medeni durumları, çocuk sahibi olup olmama durumları, öğrenim durumları, mesleki kıdemleri, eğitim verilen çocukların yaş grupları, sınıftaki çocuk sayısı ve sınıfta yardımcı öğretmen olup olmaması değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermektedir. Benzer şekilde okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri, cinsiyetleri, yaşları, medeni durumları, çocuk sahibi olup olmamaları, öğrenim durumları, kıdem yılları, çalıştıkları kurum türü, okul türü, eğitim verilen çocukların yaş grupları, sınıftaki çocuk sayısı ve sınıfta yardımcı öğretmen olup olmaması değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumları ile sınıf yönetimi becerileri arasında pozitif anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: İş Doyumu, Sınıf Yönetimi, Okul Öncesi Öğretmeni It is surely beyond doubt that teachers are primary and most important factor of education and training activities. Teachers bear responsibilities and missions for raising individuals having ethical and social values which are needed in today's societies, solving own problems scientifially, having critical thinking and questioning, being effective, productive and qualified, configuring own informations and keeping up with the changes.In this research, the relationship between job satisfaction and classroom management skills of pre-school teachers, who serves in state and private pre-school education institutions in districts, Başakşehir and Küçükçekmece in İstanbul, are aimed to investigate. 390 pre-school teachers, working in pre-school education institutions in districts Başakşehir and Küçükçekmece in İstanbul, have constituted sampling of the study.In the research, Minnesota job satisfaction scale and classroom management scale for pre-school teachers have been used as data collection tools. As regarding to demographic informations of teachers, personal information form, prepared by the researcher, has benefited the study.Some of the results, obtained by analysis of the the study, are as below : Job satistaction of pre-school teachers shows differences significantly, by depending on teachers' age, marital status, status to have or not to have children, educational background, professional seniority and by depending on age group of children to be educated, number of children in the classroom and situation as to whether asistant teacher exists in classroom.Similarly, it has been found that classroom management skills of pre-school teachers differ significantly by their gender, age, marital status, status to have or not to have children, educational background, years of seniority, types of institutions to work, types of schools, age groups of children to be educated, number of children in the classroom and situation as to whether asistant teacher exists in classroom. It has also been found that a positive correlation exists between job satistaction and classroom management skills of pre-school teachers.Key Words: Job Satisfaction, Classroom Management, Preschool Teacher.
Collections