Farklı bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerinin psikolojik dayanıklılıklarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, farklı bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerinin psikolojik dayanıklılıklarını yordama durumunun incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Edirne Trakya Üniversitesi'nde farklı lisans programlarında öğrenim gören 231 kız ve 128 erkek olmak üzere toplamda 359 öğrenci katılmıştır. Belirtilen değişkenlerin ölçülmesinde Yetişkinler İçin Dayanıklılık Ölçeği ve Liebowitz Sosyal Kaygı Ölçeği (LSAS) kullanılmıştır. Bu ölçme araçlarına ek olarak Demografik Bilgi Formu katılımcılara uygulanmıştır. İlk olarak ölçeme araçlarından elde edilen verilerin demografik değişkenler açısından farklılaşmasına bakılmıştır. Her bir değişken için öncelikle normallik sınamaları yapılmıştır. Gruplar arasındaki farklılıklar incelenirken değişkenlerin normal dağılımdan gelmeleri nedeniyle Bağımsız t Testi ve One-Way ANOVA'dan yararlanılmıştır. One-Way ANOVA'da anlamlı farklılıklar görülmesi durumunda grupların varyanslarının homojen olduğu durumlarda Tukey HSD ve varyansların homojen olmadığı durumlarda ise Tamhane's Analizlerinden yararlanılmıştır. Gruplar arasındaki farklılıklar incelenirken değişkenlerin normal dağılımdan gelmemesi nedeniyle Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis-H Testlerinden yararlanılmıştır. Kruskal Wallis-H Testinde anlamlı farklılıkların görülmesi durumunda Post-Hoc Çoklu Karşılaştırma Testi ile aralarında farklılık olan gruplar belirlenmiştir. Son olarak sosyal kaygının psikolojik daynıklılığı yordama durumuna ilişkin analizde, bağımsız değişkenin bağımlı değişkeni ne kadar açıkladığını ölçmek için Regresyon analizi yapılmıştır.Araştırma sonucuna göre, cinsiyet, aile aylık ortalama gelir, çalışma deneyimi, düzenli görüşülen akraba sayısı, akraba ilişkileri, kardeş ilişkileri, sahip olunan arkadaşlık türü ve arkadaşlar ile görüşme sıklığı değişkenlerine göre psikolojik dayanıklılık puanlarında anlamlı farklılık bulunmuştur. Sosyal kaygı puanları açısından bakıldığında, cinsiyet, baba eğitim durumu, aile aylık ortalama gelir, çalışma deneyimi, akraba ilişkileri ve arkadaşlarla görüşme sıklığı değişkenlerine göre anlamlı farklılık bulunmuştur. Araştırmada incelenen sosyal kaygının psikolojik dayanıklılığı yordama durumunda ise, sosyal kaygı puanlarının, psikolojik dayanıklılığın gelecek algısı, kendilik algısı, sosyal yeterlilik ve sosyal kaynaklar alt boyutlarını ve psikolojik dayanıklılık toplam puanını yordadığı görülmüştür.Anahtar Sözcükler: Psikolojik dayanıklılık, sosyal kaygı, sosyal ilişkiler, üniversite öğrencileri. In this research, it's aimed to guess the effect of social anxiety level of university students studying at different programs to psychological resilience. 359 students including 231 girls and 128 men studying in the different degree programs at Edirne Trakya University participated in the research. Resistance Scale for adults and Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS) were used to measure specified variables. In addition to these measuring instruments Demographic Information Form was applied to the participants. It was first viewed the data obtained from measuring instruments to be differentiated in terms of demographic variables. Normality test is primarily made for each variable. Examining the differences between groups due to variables come from a normal distrubition Independent t-Test and One-Way ANOVA were used. In case of One-Way ANOVA showed significant differences, when the groups' variables homogenous Tukey HSD was used and when the variables are not homogenous Tamhane's analysis was used. Examining the differences between groups due to the absence of the variables from normal distrubition Mann-Whitney and Kruskal-Wallis H-test were used. In the case of the occurrence of significant differences in Kruskal Wallis H-Test with the help of Post-Hoc Multiple Comparison Test differences between the groups were determined. Finaly, in the analysis of related to guess the social anxiety psychological resilience, regression analysis was performed to measure how the independent variable explain dependant variable.According to the survey results, variables such as; gender, family monthly income, work experience, regularly interviewed relatives number, family relationships, sibling relationships, owned friendship type and frequency of friend interaction psychological stability scores vary. In the research, in case of psychological resilience routines of social anxiety, the social anxiety scores, perception of psychological resilience, self-perception, social competence and social resources and psychological resilience total score have been shown to predict lower size.Key Words: Psychological resilience, social anxiety, social relations, university students.
Collections