Medeni durumun öğretmenlerin benlik saygısı ve yaşam doyumu üzerindeki etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma öğretmenlerin medeni durumlarının, benlik saygıları ve yaşam doyumları üzerindeki etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini kolayda örnekleme yolu ile seçilen 2014-2015 eğitim-öğretim yılında, Tekirdağ devlet okullarında ve çeşitli branşlarda eğitim veren 460 öğretmen (309 bayan 151 erkek) oluşturmaktadır. Örneklemi oluşturan öğretmenlerin medeni duruma göre dağılımı incelendiğinde; 268'i,evli 177'si bekar, 15'i boşanmış bireylerden oluşmaktadır. Verilerin elde edilmesinde katılımcılara ''Kişisel Bilgi Çizelgesi''; 'Arıcak Benlik Saygısı Ölçeği' (Arıcak, 1999) ve 'Yaşam Doyumu Ölçeği'(Diener, Emmons, Larsen ve Griffin, 1985) uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde; SPSS 21 programı aracılığı ile tanımlayıcı istatistikler, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Kruskall Wallis testi, basit doğrusal regresyon analizi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular, öğretmenlerin algıladıkları benlik saygısı ve yaşam doyum düzeyleri ile medeni durum arasında pozitif ve orta dereceli bir ilişki olduğunu göstermiştir. Medeni durumlarına göre benlik saygıları ortalamaları ve yaşam doyumları ortalamaları incelendiğinde boşanmış öğretmenlerin, evli ve bekâr öğretmenlere göre benlik saygıları ve yaşam doyumları ortalamalarının daha düşük olduğu bulgulanmıştır. Bulgular ilgili araştırmalar kapsamında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Evli, bekâr, boşanmış, benlik saygısı, yaşam doyumu. This study has been conducted in order to examine the effects of marital status on teachers' self-esteem and life satisfaction . The sample of the survey has been chosen via conveniance sampling method and 460 teachers (309 female 151 male) have been participated in the survey from various branchs of publics schools in the academic year 2014-2015. The distribution of the marital status of teachers in the sample are as follows: 268 married (58.3%), 177 single (38.5%) and 15 divorced (3.3%). In course of obtaining the data, 'Personal Information Schedule ''; 'Arıcak Self-Esteem Scale' (Arıcak, 1999) and 'Life Satisfaction Scale' (Diener, Emmons, Larsen&Griffin, 1985) was applied to the participants. Analyses of the data have been conducted via SPSS 21 statistical program and following analysis have been applied: descriptive analysis, t-test, one-way analysis of varience (ANOVA), Kruskall Wallis test, correlation analysis and simple linear regression analysis. The findings obtained in this study showed that there is a positive and moderate relationship between marital status and teacher's perceived self-esteem and their level of life satisfaction. When compared the means of their self-esteem and level of life expectancy according to their marital statuses, it has been observed that the means of self-esteem and level of life expectancy of divorced teachers are less than the singles and the married. The findings have been discussed in accordance with the previous researchs and literature and some suggestions have been made. Key Words: Married, single, divorced, self-esteem, life satisfaction
Collections