Üstün yetenekli öğrencilerin yaratıcılığını geliştirmeye yönelik programın etkililiği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma kapsamında ilkokul dönemi üstün yetenekli öğrencilere yönelik bir `Psiko-Eğitim ve Eğitici Oyun Programı` geliştirilmiş ve bu programın öğrencilerin yaratıcılık becerilerine etkisi araştırılmıştır. Veri toplama aracı olarak `Raven Standart Progresif Matris Testi` ve `Torrance Yaratıcı Düşünme Şekilsel A Formu Testi` uygulanmıştır.Öntest - sontest sonuçları deney desenli model kullanılarak ortaya konulmuştur. Çalışma grubunda yer alan deney ve kontrol grupları oluşturulurken `Raven Standart Progresif Matris Testi` kullanıldı ve grupların zekâ düzeyinin benzer seviyede olması sağlandı. Araştırmaya toplamda 16 üstün yetenekli öğrenci katılmıştır. Bu öğrencilerin 8'i deney ve 8'i kontrol grubunu oluşturmuştur. Deney grubundaki 8 öğrenciye haftada 2 gün `Psiko-Eğitim ve Eğitici Oyun Programı` uygulanmıştır. Her gün 40 dakikalık 2 oturum uygulanarak toplamda 20 oturum gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubundaki öğrencilere hiçbir müdahalede bulunulmamıştır. Verilerin çözümlenmesi için SPSS 16. sürüm istatistik programı kullanılmıştır. Grup sayısı 30'dan küçük olduğu için nonparametrik testlerden Mann Whitney-U ve Wilcoxon-Z testi kullanılarak analiz yapılmıştır.Verilerin çözümlenmesinde elde edilen sonuçlar: `Psiko-Eğitim ve Eğitici Oyun Programı` uygulanan deney grubunun Torrance Yaratıcı Düşünme Şekilsel A Formu Testi ile yaratıcı düşünce toplam sontest puanlarının, öntest puanlarından anlamlı bir şekilde fark olduğu görülmüştür. Kontrol grubuna hiçbir müdahale yapılmadığı için Torrance Yaratıcı Düşünme Şekilsel A Formu Testi ile yaratıcı düşünce toplam sontest puanlarının, öntest puanlarından anlamlı bir fark bulunamamıştır. Deney ve kontrol gruplarının ön testleri arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Deney grubunun sontest puanlarının, kontrol grubunun sontest puanlarından anlamlı bir farklılık oluşturması `Psiko-Eğitim ve Eğitici Oyun Programı`nın etkili olduğunu açıklamıştır.Anahtar Kelimeler: Üstün yetenekli birey, Yaratıcılık becerileri, Yaratıcı düşünce, Yaratıcılık eğitimi, Eğitici oyun Within the scope of this research, a `Psychoeducation and Educational Game Program` was developed for the gifted students in the primary school period and the effects of this program on the creativity skills of the students were investigated. `Raven Standard Progressive Matrix Test` and `Torrance Tests of Creative Thinking, Figural Test, Booklet A` were applied as data collection tools. The results of pre-test and post-test were presented using experimental design model. The `Raven Standard Progressive Matrix Test` was used when creating experimental and control groups in the study group, thus the intelligence levels of the groups were ensured similar. A total of 16 gifted students participated in the research. 8 of these students were experimenters and 8 were control groups. `Psychoeducation and Educational Game Program` was applied to 8 students in the experiment group for 2 days a week. Two sessions of 40 minutes were applied each day and a total of 20 sessions were performed. No application was made on the students in the control group. SPSS version 16 statistical program was used to analyze the data. Because the group number was less than 30, nonparametric tests were performed using Mann Whitney-U and Wilcoxon-Z test.The results obtained in the analysis of the data are as follows: It has been seen that the post-test total score of experiment groups' creative thinking in `Torrance Tests of Creative Thinking, Figural Test, Booklet A` is significantly different from experiment groups' pre-test scores. Since there was no application on the control group, no significant difference was found between total post-test scores and pre-test scores of control group's creative thinking. There was no significant difference between pre-tests of experimental and control groups. The fact that the post-test scores of the experimental group make a meaningful difference from the post-test scores of the control group revealed that `Psychoeducation and Educational Game Program` was effective. Keywords: Gifted individual, Creativity skills, Creative thinking, Creativity training, Educational game
Collections