Ergenlerde sosyal medyaya yönelik tutum, sosyal medya kullanımında gelişmeleri kaçırma korkusu ve sosyal kaygı arasındaki ilişkiler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada ergenlerin sosyal medyaya yönelik tutumları ile gelişmeleri kaçırma korkusu ve sosyal kaygı arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında, elverişli örneklem metodu ile seçilen Gaziantep ili, Şahinbey ilçesinde bulunan devlet okullarındaki 14-18 yaş arası 500 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin elde edilmesinde `Kişisel Bilgi Formu`; `Sosyal Medya Tutum Ölçeği` (Otrar ve Argın, 2013); `Sosyal Ortamlarda Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Ölçeği` (Gökler ve ark., 2016) ve `Ergenler için Sosyal Kaygı Ölçeği` (Aydın ve ark., 2007) uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde; SPSS 21.0 programı aracılığı ile tanımlayıcı istatistikler, t-testi, tek yönlü ANOVA, Kruskal Wallis H testi ve pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular kapsamında, ergenlerin sosyal medyaya ilişkin tutumlarının olumlu olduğu sonucuna varılmıştır. Yine ergenlerin gelişmeleri kaçırma korkusu düzeyleri düşük ve sosyal kaygıları da orta düzeyde bulunmuştur. Sosyal ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusu ile sosyal kaygı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sosyal medya tutum ölçeğinin alt boyutlarından biri olan paylaşım ihtiyacı ile sosyal ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusu arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki, yine paylaşım ihtiyacı ile olumsuz değerlendirilme korkusu arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Sosyal medya tutum ölçeğinin alt boyutlarından biri olan sosyal yetkinlik ile sosyal ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusu arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki ve sosyal yetkinlik ile sosyal kaygı ve alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sosyal medya tutum ölçeğinin alt boyutlarından biri olan öğretmenlerle ilişki ile sosyal ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusu arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sosyal medyaya yönelik tutum ile sosyal ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusu arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sosyal medyaya yönelik tutum ile sosyal kaygı alt boyutlarından olumsuz değerlendirilme korkusu arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sosyal medyaya yönelik tutum ile ergenler için sosyal kaygı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öte yandan ölçek puanlarının bazı demografik değişkenlere göre anlamlı şekilde farklılaştığı saptanmıştır. Son olarak bulgular kapsamında çeşitli önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Sosyal medya, sosyal medya tutumları, gelişmeleri kaçırma korkusu, sosyal kaygı, ergenlik. In this study, the interrelations among the adolescents' attitude to social media, fear of missing developments in social media use, and social anxiety are investigated. The sample consisted of 500 students who are between 14-18 years old and from public schools in Sahinbey city of Gaziantep province in 2017-2018 education year using convenient sampling method. The following are used while obtaining the data: `Personal Information Form`, `Social Media Attitude Scale` (Otrar and Argın, 2013), the Fear of Missing out Scale at Social Enviroments (Gökler et al., 2016), and the Social Anxiety for Adolescents Scale (Aydın et al., 2007). The data is analyzed with descriptive statistics, t-tests, one-way ANOVA, Kruskal Wallis H test, and pearson correlation using SPSS 21.0 statistics software. As a result of the study, it was found that the attitudes of the students regarding social media were positive. Again fear of missing out levels of adolescents have been found to be of low level and social anxiety levels of adolescents have been found to be of medium level. It hase been determined that there is significant positive relationship between the fear of missing out at social enviroments and social anxiety. There is negative significant negative relationship between the need for sharing subsection of social media attitude scale and the fear of missing out scale at social enviroments. Furthermore, there is significant negative relationship between the need for sharing and the fear of negative evaluation scale. There is negative significant negative relationship between the perceived social competence, a subsection of social media attitude scale, and the fear of missing out scale at social enviroments. There is also significant negative relationship between the perceived social competence and social anxiety and subsections. There is significant negative relationship between the relationships with teachers, a subsection of the social media attitude scale, and the fear of missing out scale at social enviroments. There is significant negative relationship between the social media attitude and the fear of missing out scale at social enviroments. There is significant negative relationship between the social media attitude and the fear of negative evaluation, which is a subsection of social anxiety. There is significant negative relationship between the social media attitude and social anxiety for adolescents. On the other hand it was determined that scale scores differ significantly according to some demographic variables. Finally suggestions are made based on the conclusions. Key Words: Social media, social media attitudes, fear of missing out, social anxiety, adolescent.
Collections