Okul öncesi öğretmenleri sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetim becerilerini ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmeyi, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenler ile ilişkisini araştırmayı ve okul öncesi öğretmenlerinin kendilerini sınıf yönetiminin hangi alanında yeterli ve yetersiz gördüklerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini, Türkiye'deki 59 ilden toplam 514 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Ölçek 64 maddeden oluşmuş ve uzman görüşüne sunulmuştur. Uzman görüşüne göre iki madde daha eklenmiş ve 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Türkiye'de 59 ilde görev yapan toplam 557 okul öncesi öğretmenine uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek için temel bileşenler analizi yapılmıştır. Faktör analizleri sonucu, 4 faktörlü yapı (İletişim ve Davranış Düzenlemeleri, Sınıf İçi Fiziksel Düzenlemeler, Zaman Yönetimi ve Plan-Program Etkinlikleri) toplam varyansın %63.715'ini açıklayan 49 maddeli likert tipinde bir ölçek oluşmuştur.Araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerini ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiş, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerleri, çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılmış ve öğretmenlerin kendilerini sınıf yönetiminin hangi alanında kendileriniyeterli ve yetersiz gördükleri belirlenmiştir. Geliştirilen Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu 514 okul öncesi öğretmenine uygulanmış ve ölçekten aldıkları puanlar ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişki araştırılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri, cinsiyet, öğretmenlik durumu, mesleki tecrübe, eğitim düzeyi, sınıfta bir yardımcının olması, sınıfta yeterli alan, aile desteği, idare desteği, öğretmenin yetersizlik hissi, öğretmen tutumu, sınıf yönetimi ile ilgili hizmetiçi eğitim alma değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği bulunurken, öğretmenin;yaşı, medeni durumu, çocuk sahibi olma durumu, çalıştığı yaş grubu, sınıf mevcudu, sınıfta kaynaştırma öğrencisi olma durumu, meslektaşa danışma, sınıf yönetimi ile ilgili ders alma,kitap okuma ve okulun sosyo-ekonomik düzeyi değişkenlerine göre anlamlı düzeyde fark göstermediği bulunmuştur.Öğretmenlerin geliştirmesi gereken ve kendilerini yeterli buldukları sınıf yönetimi becerilerinin sınıf yönetimi boyutlarına göre, öğretmenlerin cinsiyet ve mesleki tecrübelerine göre farklılık gösterdiği bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Sınıf Yönetimi, Okul Öncesi Eğitimi, Okul Öncesinde Sınıf Yönetimi, Sınıf Yönetim Becerileri, Okul Öncesi Öğretmeni, Ölçek Geliştirme. This research aims to develop a valid and reliable scale to measure the classroom management skills of preschool teachers, to investigate the relation of classroom management skills of preschool teachers to various variables and to determine in which field of classroom management they see themselves adequately and insufficiently.The sample of the study consisted of 514 pre-school teachers from 59 cities in Turkey.The scale consists of 64 items and is presented to expert opinion. After expert opinion, two more items were added to the scale and it was applied to 557 pre-school teachers who work in 59 provinces in Turkey in 2016-2017 academic year. An analysis of the basic components was performed to determine the structural validity of the scale.Factor analysis resulted in a 49-item Likert-type scale that explains 63.715% of the total variance of the structure with 4 factors (Communication and Behavioral Regulations, Classroom Physical Arrangements, Time Management and Plan-Program Activities).In the study, a valid and reliable scale measuring the classroom management skills of pre-school teachers working in private or public schools was developed and the classroom management skills of pre-school teachers were compared with various variables. It has been determined where teachers feel themselves adequate and inadequate in class management. The Classroom Management Skills Scale and the personal information form were applied to 514 preschool teachers and the relationship between classroom management skills and various variables was determined. Gender, teaching status, professional experience, the level of education, having assistant in class, space per child in class, parent support, administrative support, teacher's inadequacy feeling, teacher attitude, taking in-service training about classroom management were found significantly different whereas there was no significance in the socioeconomic status of the school or district in which the school is located, teacher's age, marital status, having children, the age group of students, number of students in class, the presence of special need student in class, colleague counselling, taking classroom management course at university and reading a book about classroom management.It has been found that the classroom management skills that teachers need to develop and find themselves to be adequate differ according to the gender and professional experience of teachers according to classroom management dimensions.Key words: Classroom Management, Preschool Education, Classroom Management in Preschool, Preschool Teacher, Developing a Scale.
Collections