Lise öğrencilerinin kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ve saldırganlık tepkileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ve saldırganlık tepkileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma evrenini Gaziantep ilindeki ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Araştırma örneklemi ise Şahinbey, Şehitkamil ve Nizip ilçelerindeki ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 843 öğrenci ile oluşturulmuştur. Araştırmanın verileri Saldırganlık Ölçeği ve Kişilerarası İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği ile elde edilmiştir.Araştırmanın verileri çift yönlü varyans ve aşamalı regresyon analizi ile test edilmiştir. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda, kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtma düzeyi yüksek öğrencilerin, saldırganlık alt türleri olan `fiziksel?, `sözel?, `öfke?, `düşmanlık? ve `dolaylı? saldırganlık düzeylerinin kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtma düzeyi düşük öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Cinsiyetlerine göre öğrencilerin kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtma puanlarında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Cinsiyetlerine göre öğrencilerin saldırganlık puanları arasında erkek öğrenciler lehine bir farklılık saptanmıştır. Algılanan anne baba tutumu `demokratik? olan öğrencilerin, kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtma ve saldırganlık düzeylerinin; `baskıcı otoriter?, `tutarsız?, `ilgisiz? ve `koruyucu? anne baba tutumu algılayan öğrencilere göre daha düşük olduğu saptanmıştır. The goal of this master?s thesis is to display the relationship between interpersonal cognitive distortions and agsression responses of high school students and to determine if how interpersonal cognitive distortions predict aggression level.The subjects of this study were 843 students who have been studying in 9th, 10th, 11th, and 12th grads of high schools in Gaziantep. The data were analyzed and evaluate using Pearson?s Product Moment Correlation Coefficients, two-way Anova and multiple regression analysis.In this study, significant positive correlations were found between interpersonal cognitive distortions and aggression. It has been found out that the students having high interpersonal cognitive distortion level has higher points of all subscales of aggression scale than students have low interpersonal cognitive distortion level.According to the results of multiple regression analysis, it is indicated that interpersonal cognitive distortions subscales points were significant predictor for student?s aggression points.
Collections