Eğitim fakültesi öğrencilerinin düşünme stilleri ile düşünme ihtiyaçları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, eğitim fakültesi öğrencilerinin düşünme stilleri ile düşünme ihtiyaçları arasındaki ilişkiyi ve bu iki değişkenin, cinsiyet, okudukları bölüm, sınıf düzeyleri, ortaöğretimde öğrenim gördükleri alan, aile aylık geliri ve ailenin en uzun süre ikamet ettiği yere göre değişip değişmediğini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Gaziantep Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nin farklı bölümlerinde öğrenimine devam eden 820öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Düşünme stillerine ilişkin veriler `Düşünme Stilleri Ölçeği` (Sternberg ve Wagner (1992); Türkçe'ye uyarlama Buluş (2005) ile toplanmıştır. Düşünme ihtiyacına ilişkin veriler `Düşünme İhtiyacı Ölçeği`(Cacioppo ve Petty (1982); Türkçe'ye uyarlama Gülgöz&Sadowski, 1996)` ile toplanmıştır. Öğrencilerin kişisel bilgilerini elde etmek amacıyla araştırmacı tarafından oluşturulan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20. kullanılmıştır. Verilerin analizinde; pearson korelasyon testi, t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre eğitim fakültesi öğrencileri en çok yasama, en az ise muhafazakâr düşünme stilini kullanmaktadır. Eğitim fakültesi öğrencilerinin düşünme stilleri ile düşünme ihtiyacı, cinsiyet, okudukları bölüm, ailenin aylık gelir miktarı ve ailenin en uzun süre ikamet ettiği yer arasında anlamlı bir fark bulunurken; sınıf düzeyi, ortaöğretimde öğrenim gördüğü alan arasında istatiksel açıdan anlamlı bir fark saptanmamıştır. Eğitim fakültesi öğrencilerinin düşünme ihtiyacı ile düşünme stilleri, sınıf düzeyleri ve ailenin en uzun süre ikamet ettiği yer arasında anlamlı bir farklılaşma bulunurken; cinsiyet, ortaöğretimde öğrenim gördükleri alan, ailenin aylık geliri arasında istatiksel açıdan anlamlı bir fark saptanmamıştır.Anahtar Kelimeler: Düşünme Stilleri, Düşünme İhtiyacı The present study aims to investigate the relationship between students' thinking styles and need for cognition at education faculty by also investigating the effects of gender, department, study year, financial status of the family, city of residence on this relationship.The research data was collected with the selection of the sample which consists of 820 students studying at Gaziantep Education Faculty in 2014-2015, Fall Term. `Thinking Styles Scale` (Sternberg & Wagner, 1992), adapted to Turkish by Buluş (2005), was used to measure thinking styles of teacher candidates. The data related to the need for cognition were collected by `Need For Cognition Scale (NFCS)` (Cacioppo & Petty, 1982; adapted to Turkish by Gülgöz & Sadowski, 1996), and lastly, the data related to the personal information of the students were gathered by `Personal Information Form` which was designed by the researcher. The raw data obtained from the scales were analysed by using SPSS 20. Major analyses conducted include Pearson Product Moment Correlation, t-test, and one-way ANOVA.According to the results, teacher candidates mostly take the role of judicator while they do not prefer the role of conservative in terms of thinking styles. It was also found that there is a positive relationship between their thinking styles and need for cognition, and there are significant differences in terms of gender and department. However, there is no significant difference in terms of study year, income, and residence. Key words: Thinking styles, Need for cognition
Collections