Naki Tezel`in masalları ve değerler eğitimi açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Naki Tezel'in `Türk Masalları` adlı eserinde yer alan 54 masal epizot, konu, tema, ileti, formeller, söz varlığı, figürler, ve değerler eğitimi açısından incelenmiştir. Naki Tezel'in söz konusu masallarını incelemek, söz ve değerler eğitimi açısından ne düzeyde olduklarını tespit etmek amaçlanmıştır.Araştırmada betimsel tarama modeli ve doküman incelemesi teknikleri kullanılmıştır.Araştırmanın birinci bölümünde problem durumu, araştırmanın önemi, amacı, sınırlılıkları, varsayımlar ve tanımlar verilmiştir. Araştırmanın ikinci bölümünde Naki Tezel'in yaşamı, sanatı, eserleri, masal derlemeciliği ve yayıncılığı, masal, masalların kaynağı, Türk masallarının kökeni ve masalların çocuk eğitimine katkıları başlıkları ile kavramsal çerçeve çizilmiş, ilgili araştırmalara yer verilmiştir. Araştırmanın üçüncü bölümünde araştırmanın yöntemi ve uygulama süreci yer almaktadır. Araştırmanın dördüncü bölümünde elde edilen bulgular ve bulguların yorumlanmasına yer verilmiştir. Araştırmanın beşinci bölümünde araştırma sonuçları ortaya konmuş ve bazı öneriler sunulmuştur.Araştırma sonucunda Naki Tezel'in masallarının Doğan Aksan'ın sıraladığı söz varlığı ögeleri açısından atasözleri ve kalıplaşmış sözler haricinde yeterli seviyede olduğu belirlenmiştir. Değerler eğitiminde Cahit Kavcar'ın belirlediği değer sınıflandırması açısından ise masallarda tespit edilen değerlerin tamamının `Bireylerde Gerçekleşmesi İstenen Davranışlar` ve `Sosyal Hayatla İlgili Telkinler` değer grubuna ait olduğu tespit edilmiştir. İncelenen masalların bireysel ve toplumsal değerlerin eğitiminde daha faydalı olacağı sonucuna varılmıştır. In this study, Naki Tezel's 54 tales in the book `Türk Masalları` have been examined in terms of education, episodes, topic, formal, theme, message existence, figures, and values. To examine the tales of Naki Tezel is aimed to determine what level they are in terms of vocational existence and values education.Descriptive scanning model and document examination techniques were used in the research.In the first part of the study, the problem situation, the importance of the research, the aims, limitations, assumptions and definitions are given. In the second part of the research, Naki Tezel's life, art, works, fairy tale compilation and publishing, fairy tales, source of the books, root of the Turkish books and contributions of the books to the education of the children were drawn with conceptual framework and related researches. In the third part of the research, the method of the research and the application process are included. Interpretation of the findings and findings obtained in the fourth part of the study is included.In the fifth part of the research, the results of the research are presented and some suggestions are presented.As a result of the research, it was determined that Naki Tezel's tales were at a sufficient level in terms of vocabulary ordered by Doğan Aksan, except for proverbs and stereotypes. From the point of view of the value classification determined by Cahit Kavcar in education of values has been determined that all of the values determined at the tales belong to the value group `Behaviors Desired to be Realized in Individuals` and `Suggestions about Social Life`. It has been concluded that the examined tables are more beneficial in the training of individual and social values.
Collections