Assessing fl speaking skills in context with specific reference to prep-schools in universities
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma öğetmenlerin Gazi Üniversitesi, Atılım Üniversitesi ve Ufuk Üniversitesi hazırlık okullarında yapılan konuşma sınavları ve konuşma becerisi algısının araştırılmasının yanısıra, konuşma becerisinin diğer dil yetenekleri ve alt-dil yetenekleri ile ilişkisin öğretmenlerin bakış açısı ile araştırmayı amaçlar. Verilerin elde edlimesi ve analizinde nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır ve nicel veriler iki bölümden oluşan anket yoluyla toplanmıştır; anketin birinci bölümü 17 sorudan ve ikinci bölümü beş-derececli Likert ölçeğinden oluşmaktadır. Yapılan araştırmanın 56 katılımcısı Gazi Üniversitesi, Atılım Üniversitesi ve Ufuk Üniversitesi Yabancı Diller Meslek Yüksek Okulu İngilizce okutmanlarıdır. Her bir bölümde yer alan her bir sorunun sonucu tablolar halinde sunulmuş olup, elde edilen veriler sayılar ve yüzdeler halinde sunulmuştur ve yorumlar katılımcıların cevaplarının sayısı ve katılımcıların vermiş olduğu cevapların hesaplanan yüzdelikler ile bağlantılı olarak yapılmıştır. Uygulanan ikinci veri toplama yöntemi örnek olarak alınan orta-başlangıç düzeyi konuşma sınavları ve öğrencilerin konuşma becerilerinin değerlendirilmesi için tasarlanan rubriklerin yanısıra öğrencilerin konuşma becdrilerinin geliştirilmesi için İngilizce ders kitaplarında sunulan konuşma etkinliklerinin analizleridir. Elde edilen araştırma sonuçlarına göre, konuşma becerisinin en zor dil becerilerinden birisi olduğu ancak eğitim bağlamında diğer dil becerileri arasında iletişim becerisini gerektiren en önemli dil yeteneği olduğu düşünülmektedir. Öğrencilerin konuşma becerisinin ölçülmesi için tasarlanan etkinlikler iletişim ve etkileşim temellidir ve kilit hedef olarak değerlendirilmektedir. Konuşma sınavı etkinlikleri sadece öğrencilerin dil-bilim becerisini değil aynı zamanda iletişime dayalı dil becerisini de ölçmek için tasarlanmıştır ve konuşma sınavı etkinlikleri ders kitaplarında sunulan etkinliklerle benzerdir ve ders hedefleriyle de paraleldirler.Anahtar Kelimeler: İletişime Dayalı, Konuşma, Beceriler, Etkileşim-Temelli, Değerlendirilme, Konuşma Becerisi, Dil Becerisi, Sınav, Etkinlikler This study aims to investigate teachers' perceptions of speaking skill and the speaking tests conducted in Gazi University, Atılım University and Ufuk University prep-schools as well as its relation with the other language skills and language components through teachers' point of view. The quantitative research method was used to obtain and analyze the data, and the quantitative data was collected through a questionnaire that comprises of two parts; the first part of the questionnaire contains 17 questions, and the second part of the questionnaire holds 22 questions made up of 5-point Likert-scale items. The participants of the research conducted were 56 instructors, who teach English at Gazi University, Atılım University and Ufuk University School of Foreign Languages. The results of each question existing in each part are illustrated through tables, and the data received are submitted through numbers and percentages and interpretations are made in accordance with the number of participants' responses, and the percentages calculated concerning the number of responses given by the participants. The second data collection procedure applied is analyzing and interpreting pre-intermediate speaking tests obtained as samples and the rubrics designed to evaluate students' speaking skills accordingly along with the analyzing of the speaking tasks presented in the course-books used to develop students' speaking skills. The results of the research reveal that speaking skill is considered to be one of the most challenging language skills to teach and test and is thought to be the most important language skill requiring communicative ability among the other language skills in educational context. The speaking test tasks designed to measure students' speaking skills are highly communicative and interaction-based and can be regarded as the key objective. Speaking test tasks are designed to measure not only students' linguistic competence but also their communicative language ability. The speaking test tasks designed are similar to those presented in the course books and cover the course objectives as well.Key Words: Communicative, Speaking, Skills, Interaction-based, Assessing, Speaking Skill, Language Ability, Test, Task
Collections