Show simple item record

dc.contributor.advisorErtaş, Abdullah
dc.contributor.authorŞişli, Berna
dc.date.accessioned2020-12-06T16:10:40Z
dc.date.available2020-12-06T16:10:40Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/106029
dc.description.abstractBu çalışma öğetmenlerin Gazi Üniversitesi, Atılım Üniversitesi ve Ufuk Üniversitesi hazırlık okullarında yapılan konuşma sınavları ve konuşma becerisi algısının araştırılmasının yanısıra, konuşma becerisinin diğer dil yetenekleri ve alt-dil yetenekleri ile ilişkisin öğretmenlerin bakış açısı ile araştırmayı amaçlar. Verilerin elde edlimesi ve analizinde nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır ve nicel veriler iki bölümden oluşan anket yoluyla toplanmıştır; anketin birinci bölümü 17 sorudan ve ikinci bölümü beş-derececli Likert ölçeğinden oluşmaktadır. Yapılan araştırmanın 56 katılımcısı Gazi Üniversitesi, Atılım Üniversitesi ve Ufuk Üniversitesi Yabancı Diller Meslek Yüksek Okulu İngilizce okutmanlarıdır. Her bir bölümde yer alan her bir sorunun sonucu tablolar halinde sunulmuş olup, elde edilen veriler sayılar ve yüzdeler halinde sunulmuştur ve yorumlar katılımcıların cevaplarının sayısı ve katılımcıların vermiş olduğu cevapların hesaplanan yüzdelikler ile bağlantılı olarak yapılmıştır. Uygulanan ikinci veri toplama yöntemi örnek olarak alınan orta-başlangıç düzeyi konuşma sınavları ve öğrencilerin konuşma becerilerinin değerlendirilmesi için tasarlanan rubriklerin yanısıra öğrencilerin konuşma becdrilerinin geliştirilmesi için İngilizce ders kitaplarında sunulan konuşma etkinliklerinin analizleridir. Elde edilen araştırma sonuçlarına göre, konuşma becerisinin en zor dil becerilerinden birisi olduğu ancak eğitim bağlamında diğer dil becerileri arasında iletişim becerisini gerektiren en önemli dil yeteneği olduğu düşünülmektedir. Öğrencilerin konuşma becerisinin ölçülmesi için tasarlanan etkinlikler iletişim ve etkileşim temellidir ve kilit hedef olarak değerlendirilmektedir. Konuşma sınavı etkinlikleri sadece öğrencilerin dil-bilim becerisini değil aynı zamanda iletişime dayalı dil becerisini de ölçmek için tasarlanmıştır ve konuşma sınavı etkinlikleri ders kitaplarında sunulan etkinliklerle benzerdir ve ders hedefleriyle de paraleldirler.Anahtar Kelimeler: İletişime Dayalı, Konuşma, Beceriler, Etkileşim-Temelli, Değerlendirilme, Konuşma Becerisi, Dil Becerisi, Sınav, Etkinlikler
dc.description.abstractThis study aims to investigate teachers' perceptions of speaking skill and the speaking tests conducted in Gazi University, Atılım University and Ufuk University prep-schools as well as its relation with the other language skills and language components through teachers' point of view. The quantitative research method was used to obtain and analyze the data, and the quantitative data was collected through a questionnaire that comprises of two parts; the first part of the questionnaire contains 17 questions, and the second part of the questionnaire holds 22 questions made up of 5-point Likert-scale items. The participants of the research conducted were 56 instructors, who teach English at Gazi University, Atılım University and Ufuk University School of Foreign Languages. The results of each question existing in each part are illustrated through tables, and the data received are submitted through numbers and percentages and interpretations are made in accordance with the number of participants' responses, and the percentages calculated concerning the number of responses given by the participants. The second data collection procedure applied is analyzing and interpreting pre-intermediate speaking tests obtained as samples and the rubrics designed to evaluate students' speaking skills accordingly along with the analyzing of the speaking tasks presented in the course-books used to develop students' speaking skills. The results of the research reveal that speaking skill is considered to be one of the most challenging language skills to teach and test and is thought to be the most important language skill requiring communicative ability among the other language skills in educational context. The speaking test tasks designed to measure students' speaking skills are highly communicative and interaction-based and can be regarded as the key objective. Speaking test tasks are designed to measure not only students' linguistic competence but also their communicative language ability. The speaking test tasks designed are similar to those presented in the course books and cover the course objectives as well.Key Words: Communicative, Speaking, Skills, Interaction-based, Assessing, Speaking Skill, Language Ability, Test, Tasken_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleAssessing fl speaking skills in context with specific reference to prep-schools in universities
dc.title.alternativeÜniversitelerin hazırlık okullarında yabancı dilde konuşma becerilerinin bağlam içerisinde değerlendirilmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPreparatory school
dc.subject.ytmUniversities
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmSpeaking
dc.subject.ytmSpeaking skills
dc.subject.ytmLanguage skills
dc.subject.ytmCommunication
dc.subject.ytmCommunicative language teaching
dc.subject.ytmEfficient communication
dc.identifier.yokid10042449
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityUFUK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid364772
dc.description.pages215
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess