The relationship among self-efficacy, attitude and performance in English writing classes at tertiary level
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, özyeterlik inançları ve tutumun yazma başarısıyla olan ilişkisini araştırmaktır. Ayrıca cinsiyet, yaş, lise türü, bölüm ve hazırlık sınıfının öğrencilerin özyeterlik inançları, tutum ve İngilizce yazma başarılarına olan etkileri incelenmiştir. Çalışmaya Hacettepe Üniversitesi'nde on farklı bölümde okumakta ve Akademik Yazma Becerileri II dersini almakta olan 324 ikinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Veriler Yazmada Özyeterlik (Yavuz, 2004) ve Yazmaya Yönelik Tutum (Bayram, 2006) anketlerinin Türkçe örnekleriyle toplanmıştır. Katılımcıların İngilizce yazma dersindeki başarı notları, Hacettepe Üniversitesi Modern Diller Bölümü idari koordinatörlük biriminden alınmıştır. Çeşitli istatistiksel yöntemler kullanılmış ve bulgular bu doğrultuda yorumlanmıştır. Çalışmanın sonuçları özyeterlik inançları, tutum ve yazma başarısı arasında pozitif bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, özyeterlik ve tutum anketlerinden elde edilen puanlar kullanılarak öğrencilerin yazma başarı puanlarını yordalıyan bazı formüller elde edilmiştir. Son olarak, cinsiyet ve hazırlık okumanın özyeterlik inançları, tutum ve yazma başarısını etkilediği ve yaşın özyeterlik ve yazma başarısıyla ilişkili olduğu ortaya konulmuştur.Anahtar Kelimeler: Özyeterlik, Tutum, Yazma başarısı The purpose of this study was to investigate the relationship of self-efficacy beliefs and attitude with performance in writing. Additionally, the effects of gender, age, high school type, department and preparatory class on students' self-efficacy beliefs, attitude and English writing performance were examined. A total of 324 second-grade university students enrolled in Academic Writing Skills II course from ten different departments at Hacettepe University participated in the study. The data were collected through Turkish version of Writing Self-Efficacy Questionnaire (Yavuz, 2004) and Writing Attitude Questionnaire (Bayram, 2006). English writing scores of the participants were attained from administrative unit at the Department of Modern Languages at Hacettepe University. Various statistical methods were used and the findings were interpreted accordingly. The results of the study revealed a positive relationship exists between self-efficacy, attitude and performance in writing. In addition, some formulas were obtained to predict students' writing performance by means of self-efficacy and attitude questionnaires' scores. Lastly, it was found that gender and preparatory class affect self-efficacy beliefs, attitude and performance in writing and age is in relation to self-efficacy beliefs and performance in writing.Key Words: Self-efficacy, Attitude, Writing performance
Collections