Kur`an`ın Kur`an ile tefsiri bağlamında Kur`an`ı Kerim meal ve tefsiri adlı eserin değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Polat, Fethi Ahmet | |
dc.contributor.author | Göktaş, Serkan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T13:02:32Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T13:02:32Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-08 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/101777 | |
dc.description.abstract | İslam âlimleri, Kur'ân'ın kendisine has uslübu gereği bünyesinde mücmel, mutlak, müphem, âmm ve müşkil ifadeler barındırdığını, muhatabın ilk bakışta anlamakta zorluk çekeceği bu ifadelerin yine Kur'ân tarafından açıklandığını belirtmişlerdir. Yani Kur'ân, içerisindeki mücmel ifadeleri beyân, mutlak ifadeleri takyîd, müphem ifadeleri tafsîl, genel ifadeleri tahsis, müşkil ifadeleri tavzîh eder. Kur'ân-ı Kerîm'in kendi kendini tefsir eden bir yapıda olduğuna dair ulema arasında ittifak söz konusu olsa da bu tefsirin bir rivâyet tefsiri kaynağı olarak mı yoksa dirâyet tefsiri kategorsisinde mi değerlendirilmesi gerektiği hususunda ortak bir görüş bulunmamaktadır. Kur'ân'ın Kur'ân ile tefsirinin bir tür rivâyet tefsiri olduğunu ileri süren âlimler, nas olarak isimlendirilen ilk kategorideki pasajların âyetler olduğunu, bu sebeple bir âyetin diğer bir âyeti doğrudan tefsir etmesinin sahip olabileceğimiz en sahih rivâyet kaynağı olarak görülmesi gerektiğini düşünürler.Kur'ân'ın Kur'ân ile tefsirinin bir tür dirâyet tefsiri olduğunu ileri süren âlimler ise klasik tefsirlerde böylesi bir taksimin bulunmadığını, hangi âyetin hangi âyeti tefsir ettiğinin Kur'ân'da verili olmadığını, bu tür bir tefsir tarzında başarının müfessirin dirâyetine bağlı olduğunu, esasen meselenin bu kadar çok öne çıkmasının yakın dönemdeki usûl eserlerinin konuyu çok fazla ele almasından kaynaklandığını ileri sürmüşlerdir.Bu yöntemi bir dirâyet tefsiri olarak gören mezkûr ilim adamlarına göre Kur'ân'ın Kur'ân ile tefsirinin en sakıncalı yönü, müfessirin âyetler arasındaki bağlantıyı kendisinin kurmuş olması, ancak bu öznel tercihini -âyetten zıt anlamlar çıkarılması durumunda bile- âyete refere etmek suretiyle mutlak bir tefsir olarak görme ihtimalidir. Talat Koçyiğit tarafından hazırlanan Kur'ân'ı Kerîm Meal ve Tefsiri adlı eseri, bahse konu sakıncaları içerisinde barındırmayan başarılı bir tefsir örneği olarak değerlendirmekteyiz. | |
dc.description.abstract | The Islamic scholars indicated that the Qur'an has idiosyncratic expressions and it includes concise, absolute, ambiguous, and obligatory statements. At the first glance, the interlocutor would have difficulty in understanding these statements which are reconsidered and clarified by Qur'an. In other words, Qur'an in its structure declares succinct, encumbrance absolute, clarify ambitious, affirms obligatory and details general statements.Although islamic scholars agreed that the Qur'an is a self-commentator, to our knowledge there is still no consensus about whether this commentary should be considered as a narrative or a sagacity commentatory (tafseer). The scholars who suggest that the self-commentator aspect of Qur'an is a sort of narrative tafseer consider that the first verses which are called `Nas`, are interpreted by subsequent verses, so that interpretation a verse by the folowing verse in the Qur'an should be assesed as the most authentic source of narrative comentary.On the other hand, the other scholars claiming the self-commentator aspect of Qur'an should be considered as a sagacity commentatory. They agrued that the explanation of a verse by another is not appearrently possible because one cannot easily find out which verse explains the other. In such approaches, the success is rather depend on wisdom of glossator. Actually, the reason for coming forefront of narrative tafseers is due to recent relevant methodological investigations focus overly on the issue. According to the scholars who claims commentatory of Qur'an as a sagacity commentatory, commenting a verse by another in the Qur'an eastablish a link among the verses which is composed by the glassator. However, regarding the readers, it is a possible disadvantageuous to see this subjective approach as an absolute tafseer by referring to the verse, even in the case of contradictory meanings. We consider the work of Talat Koçyiğit which is called meaning and tafseer of Holloy Qur'an, as an example of a successful commentary that does not contain these drawbacks. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Din | tr_TR |
dc.subject | Religion | en_US |
dc.title | Kur`an`ın Kur`an ile tefsiri bağlamında Kur`an`ı Kerim meal ve tefsiri adlı eserin değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | An assesment of the study called meaning and tafseer of holly qur'an in the context of commenting Qur'an with the Qur'an | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-08 | |
dc.contributor.department | Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10308621 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 600528 | |
dc.description.pages | 139 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |