Çingene alt - kültüründe sosyalleşme sürecinin suç olgusuna etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilimsel literatürde Çingene kavramı Hindistan'dan hareket ederek dünyanın birçok bölgesine göç etmiş, aralarında soy bağı bulunan, aynı dili konuşan ve vatansız göçebeler olan bireylerin etnik temelli birlikteliğine karşılık gelmektedir. Pratikte ise Çingene kavramı etnik nitelikte olmaktan çok kültürel bir niteliğe sahiptir. Bu gruba dışarıdan bakan diğerlerine göre Çingene, ortalamanın altında yaşam seviyesine sahip olan, marjinal yaşantı ve görüntüleri nedeni ile de belirli bir mekanda bir arada yaşamak zorunda kalan, bu durumun sonucu olarak da zamanla sahip olunan ortak kültür örüntüleri ile hayatlarını şekillendiren birey ve gruplara atfedilen bir kavramdır. Bu çalışmada da Çingene kavramı bir etnik grup olarak ele alınmamış ortak kültürel örüntüye sahip olan ve dışarıdan da bu şekilde algılanan Roman, Abdal, Sepetçi, Kalaycı vs. grupların bir üst kimliği olarak kabul edilmiştir.Farklı yaşam şekilleri ile alt kültür grubu kategorisinde yer alan Çingeneler genel kültürün kabul ettiği görgü, ahlak ve hukuk kurallarının birçoğuna muhalefet etmektedirler. Bu muhalif duruşun nedeni Çingenelerin kendilerine has değer, norm ve tutumları referans alarak oluşturdukları kuralları, günlük hayatın her alanında kullanmak istemeleridir. Çingenelerin dışa kapalı kültürel yapıları nedeni ile kültürel değerleri ve normlarına sıkı sıkıya bağlılıkları ve bunların aynı şekilde gelecek nesillere aktarılması suç ile özdeşleştirilen bir alt kültür grubunun ortaya çıkarmasında etkili olmaktadır. Bu çalışmada da Çingene alt kültürel grubunun suç ile olan ilişkisini anlamak için alt kültürel referanslarla oluşturan normların sosyalleşme süreci ile yeni nesillere nasıl aktarılmaktadır? Genel kültürden belirgin şekilde farklılık gösteren bu alt kültür grubunda sosyalleşme aşamalarının sahip olduğu fonksiyonların farklılıkları nelerdir? Aile, akran grubu, okul hayatı, iş hayatı, dini yaşantı ve kitle iletişim unsurları bu alt kültür grubuna mensup bireylerin topluma entegre olmasına ya da toplumsal ihtilaflarının devam ettirilmesinde nasıl bir etkisi olmaktadır? sorularına cevap bulunmaya çalışılmıştır.Yapılan bu araştırma Karaman il merkezinde ikamet eden yerleşik hayata geçmiş Çingenelerin kültürel yaşamının suç olgusu ile ilişkisinin incelenmesi olarak sınırlandırılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda Çingene kültürüne mensup bireylerin sosyalleşme aşamalarının etkisi dikkate alınarak neden suç işleme alışkanlığı edindiğine veyahut hangi koşullarda suç işlemekten uzak durdukları hakkında bilgi sahibi olmak için Çingene bireyler arasından `Kartopu örneklem` ve `amaçsal örneklem` teknikleri ile;•Bedensel özellikleri ve giyim kuşam tarzı ile Çingene kültürünü yansıtan/yansıtmayan;•Geleneksel ekonomik uğraşılarını modern insanın hizmetine sunamamış/sunabilmiş;•Dini hassasiyetleri düşük/yüksek; •Örgün eğitime devam eden/etmeyen vb. ağımsız değişken olarak belirlenen niteliklere sahip aile ve bireyler tespit edilmiş daha sonrasında da görüşmecilerle derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir.Araştırma sonucunda Çingene bireylerin küçük yaşta evlilik yaptıkları, aile içi ilişkilerin başarısız olduğu, aile bütünlüğü bozulmuş birçok ailenin bulunduğu, Çingene bireylerin eğitim hayatında önyargı ve dışlanma nedeniyle varlık gösteremedikleri, eğitim hayatında varlık gösteremeyen bu bireylerin iş hayatında da marjinal sektörlerde çalışmak zorunda kaldıkları, Çingene bireylerin dini eğitimlerinin eksik olduğu ve dini yaşantı konusunda pek de hassas olmadıkları bulguları elde edilmiştir. Bu biçimde ki bir sosyalleşme sürecinin etkisi ile de toplumsal ve hukuksal normlarla muhalefetli, toplumsal uyumu zayıf Çingene bireylerin ortaya çıktığı görülmüştür.Ayrıca araştırma sırasında suç işlememek için direnç gösteren Çingene bireylerin; grup dışı evlilik yapan, Çingene olmasına nazaran belli bir dönem Çingene Mahallesi dışında sosyalleşme imkânı bulan, en az lise ve üstü bir eğitim almış veya almakta olan, işe başlama yaşı fark etmeksizin düzenli işlerde çalışan, geleneksel Çingene mesleklerini modern ekonomiye adapte edebilmiş olan, din eğitim almış ve ibadetlerini düzenli olarak yerine getiren bireyler oldukları tespit edilmiştir.Anahtar Sözcükler: Alt kültür, Çingene, Kültür, Sosyalleşme, Suç Gypsy concept of moving from the scientific literature in India have migrated to many parts of the world , with a kinship between them , speak the same language and correspond to ethnic-based association of individuals who are stateless nomads. In practice, the concept of being a Gypsy ethnic nature have a cultural nature . According to others, outsiders in this group Gypsy , which has of living is below average , as well as a result of marginal life and images are forced to live together in a certain place , shaping their lives with the time possessed common cultural patterns as a result of this situation the individual and attributed to Group A The concept is . These studies have not addressed the concept of shared cultural patterns and outside the Roma as an ethnic group, the Roma are perceived in this way , Abdali , Sepetçi , Kalaycı etc. the group is regarded as a parent ID .Different life forms located in the sub- culture group category Gypsies manners adopted by the general culture, they have opposition to many of morality and law . This opposition is due to their unique value position of Gypsies , norms and attitudes that create the rules by reference to , they want to use in all areas of daily life. Off the outside of the Gypsy cultural structures it is effective in revealing the cause of the cultural values and norms and adherence to a sub-culture groups associated with them inThis work is transferred to the gypsies took to understand how the relationship between crime groups with cultural socialization process of sub-cultural norms that make up the new generation of lower cultural references? What are the significant differences between the socialization stage that functions with this sub-culture groups that differ significantly from the general culture? Family, peer group, school life, work life, what impact is the religious life and the mass of the element in maintaining social conflicts or to integrate into society groups of individuals belonging to this subculture? It has tried to find answers to questions.This research is limited to examining the relationship between crime cases residing in the province of Karaman settled life history of the cultural life of Gypsies. For the purpose of research Gypsy culture belonging to individuals socialization stages of impact considering why crime habit ensure that Or, what conditions in order to have information about their stay away from committing crimes Gypsy individuals of `snowball sampling` and `purposeful and sampling` techniques;• Physical features and clothing that reflects the style of the Gypsy culture / reflective;• Traditional economic struggle of not offering the service of modern man / able to offer;• Religious sensitivities high / low;• Formal continuing education / Not so. ağımsız variable as families and individuals with specified characteristics were identified after further in-depth interviews were also conducted.Research results in the Gypsy individuals their early marriage, domestic as failed relationships, family unity is broken, where many families, Gypsy individuals training life of prejudice and could not show the presence due to exclusion, can not show the presence of educational life, business life of these individuals as they are forced to work in marginal sectors, Gypsy individuals religious education is lacking and so were obtained findings are not sensitive to the religious life. This format is also under the influence of the socialization process with the opposition of social and legal norms, social cohesion has been shown to occur in poor Gypsy individuals.In addition, resistance to commit a crime during the investigation Gypsy individuals; who married non-group a certain period compared to that Gypsy Gypsy neighborhood outside finds socializing opportunity, at least high school and later on received or get an education, to work running the onset of age, regardless of regular jobs, the traditional Gypsy profession has been able to adapt to the modern economy, religion, education received and worship were found to be individuals who meet regularly.Keywords: Subcultures, Gypsy, Culture, Socialization, Crime.
Collections