Üniversite öğrencilerinin ebeveynlerine bağlanma örüntüleri ile çocukluk çağı olumsuz deneyim yaşama durumları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin bağlanma örüntüleri ile olumsuz deneyim yaşama durumları arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı. Çalışmanın verileri toplama aşaması 18 Şubat-8 Mart 2019 tarihleri arasında Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi'nin fakültelerinde öğrenim gören öğrenciler ile gerçekleştirildi. Toplam 600 öğrenciye ulaşıldı. Veri toplamada araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda geliştirilen anket formu ve `Ana – Babaya Bağlanma Ölçeği (ABBÖ)` kullanıldı. Veriler SPSS 21,0 paket programında sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, min-maks değerler, Chronbach alfa değeri, t testi, Mann-Whitney U testi, ANOVA testi, Kruskal Wallis testi, korelasyon analizi, Ki-kare testi ve Bonferroni ileri analizi ile değerlendirildi.Çalışma sonucunda çalışmaya katılan öğrencilerin çoğunluğunu kız, il merkezinde yaşayan, çekirdek aile tipinde, ekonomik düzeyi orta, sürekli olarak ailesinin yanında kalan öğrencilerin oluşturduğu, anne-babasının sağ ve birlikte olduğu belirlendi. Öğrencilerin ABBÖ puan ortalamalarının 104,12±18,61, anneye bağlanma alt ölçeği puanın ortalamasının 53,32±10,28, babaya bağlanma alt ölçeği puan ortalamasının 50,80±11,09 idi. Öğrencilerin ABBÖ toplam puan ve tüm alt puanları daha yüksek olan yani bağlanması daha iyi olan öğrencilerin; fiziksel istismara uğramayan, duygusal istismar ve ihmal yaşamayan, fiziksel ya da tıbbi ihmal yaşamayan, aile içi şiddet yaşamayan, ayrılmış/boşanmış ebeveyne sahip olmayan, ailesinde depresif ya da intihara meyilli birey olmayan, ailesinde alkol problemi olmayan suça karışmış ya da hapsedilmiş hane üyesine sahip olmayan öğrenciler olduğu görüldü.Çalışmada, öğrencilerin anneye ve babaya bağlanma düzeylerinin iyi olduğu, ayrıca anneye bağlanma düzeyleri arttıkça babaya bağlanma düzeylerinin de arttığı sonucuna varılmıştır. Bağlanmanın öğrencileri birçok sorundan koruduğu da görülmüştür. Bu durumda ebeveyne bağlanmanın olumsuz birçok sorundan çocuğu/genci koruyan bir unsur olduğu söylenebilir. Bu nedenle özellikle ebeveynliğin ilk yıllarında hemşirenin çocuk-ebeveyn bağlanmasının sağlanması ve sürdürülmesi için tüm ebeveynlerin bilinçlendirilmesi ve eğitilmesi çocuğun ileriki yaşamında oluşacak sorunları önlemeye katkı sağlayacaktır.Anahtar Kelimeler: ABBÖ; Anne-babaya bağlanma; Bağlanma; Çocukluk çağı olumsuz deneyimi; Pediatri hemşiresi. This study was conducted as a descriptive study in order to reveal the relationship between attachment patterns and negative experiences of university students. The data collection phase of the study was carried out with the students of faculties of Karamanoğlu Mehmetbey University between 18 February-8 March 2019. A total of 600 students were reached. Parental Bonding Instrument (PBI) and the questionnaire developed by the researchers in line with the literature were used for data collection. The data were analyzed by SPSS 21.0 with number, percentage, mean, standard deviation, min-max values, Chronbach's alpha value, t-test, Mann-Whitney U test, ANOVA test, Kruskal Wallis test, correlation analysis, Chi-square test and Bonferroni was evaluated by further analysis.As a result of the study, it was determined that the majority of the students who participated in the study were girls, living in the city center, nuclear family type, students with moderate economic level, consistently staying with their parents, and their parents were right and together. It was seen that the mean scores of the students' PBI scores were 104.12 ± 18.61, the mean score of the attachment to the mother was 53.32 ± 10.28 and the mean score of the attachment to the father was 50.80 ± 11.09. Students whose PBI total score and all sub-scores are higher in other words students who are better at bonding parents; who do not have physical abuse, emotional abuse and neglect, do not have physical or medical neglect, have no domestic violence, have no separated/divorced parents, have no depressed or suicidal in their family, have no alcohol problem in family.In the study, it was concluded that the level of attachment of the students to the mother and father was good, and the level of attachment to the father increased as the levels of attachment to the mother increased. Attachment has also been shown to protect students from many problems. In this case, it can be said that attachment to the parent is a factor that protects the child / young person from many negative problems. Therefore, raising and educating all parents to ensure and maintain the child-parent attachment of the nurse, especially during the first years of parenting, will contribute to preventing future problems of the child.Keywords: PBI; Attachment to parents; Attachment; Adverse childhood experiences; Pediatric nurse.
Collections