Çağdaş ve klasik dönem tefsirlerinde cihad algısı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İyi ile kötünün mücadelesi ilk insan Hz. Âdem'in oğlu Kabil'in kardeşi Habil'i öldürmesi ile başlamış ve kıyamete kadar devam edecektir. İnsanlar arasındaki var olagelen mücadelenin en son raddesini savaş oluşturur. Her kültür ve dinin savaşa dair kendine özgü bir bakış açısı vardır. Adını barıştan, selamdan, selametten alan İslam dininde asıl olan barış olmakla beraber gerektiğinde savaş her bireye gerekli bir vazifedir. Özellikle son yüzyılda batı dünyası İslam'ı savaş ile anmak, Kur'ân-ı Kerim'deki cihad kavramını merkez edinerek İslam'a karşı bir cephe oluşturma gayreti içerisindedir. Oysa cihad kavramı savaş anlamından çok daha geniş bir anlam ifade eder. Kur'ân-ı Kerim savaş ile ilgili daha çok 'kıtâl' kelimesini kullanır. Cihat düşmana karşı fiili savaş (kıtâl), nefse karşı mücadele, can ve mal ile İslam yolunda çaba, dille yapan sözlü mücadele gibi pek çok manayı muhtevidir. Hadislerde de cihada savaş dışında pek çok anlam yüklenir.Kur'ân-ı Kerim'deki kıtâl âyetlerini doğru anlaşılması İslam'ın doğru anlaşılması ve anlatılması demektir. Klasik ve modern tefsirlere baktığımızda cihad âyetleri ile ilgili farklı yorumlar ortaya çıkmaktadır. Modern dönem tefsirlerinde batı etkisi bu yorumlara etki etmektedir. Dolayısı ile klasik ile modern arasında kıtal âyetlerini yeniden doğdu bir şekilde yorumlamak ve konumlandırmak önem arz etmektedir.İşte bu çalışma cihad kavramının tarihi süreç içerisinde konjonktürel olarak geçirmiş olduğu dönüşümleri incelemeyi amaçlamaktadır. Klasik ve çağdaş dönem müfessirlerinin bu âyetler hususundaki yaklaşımları cihadın nasıl anlaşılması gerektiği noktasında değerli bilgiler sunacaktır. Kur'ânda geçen cihad âyetlerinin doğru bir şekilde değerlendirilmesi ve cihad âyetlerinin yorumlandığı dönemlerin karakteristik yapısının cihadı anlamada önemli bir yeri olduğu ayrıca yapılan bu yorumların İslam'ın bizatihi kendisi olmadığı tezi üzerinde durulacaktır.Anahtar Kelimeler: Cihad, İslamofobi, Savaş, Fitne, Küfür The struggle of good and evil began with the murder of Hz Adam's son Kabil to his brother Kabul, and will continue until the Day of Judgment. War is the last stage of the struggle between humans. Every culture and religion has its own perspective on war. In the Islamic religion, which takes its name from peace, greetings and greetings, peace is essential, but war is a necessary duty for every individual when necessary. Especially in the last century, the western world is in an effort to commemorate Islam with war and to create a front against Islam by centering the concept of jihad in the Holy Quran. However, the concept of jihad means much more meaning than war. The Holy Quran mostly uses the word 'continental ilgili about war. Jihad includes many meanings such as the actual war against the enemy (continental), the struggle against self, the struggle for life and property and Islam, and the verbal struggle with language. In the hadiths, many meanings are loaded besides jihad war.The correct understanding of the verses in the Holy Quran means that Islam is understood and explained correctly. When we look at classical and modern exegesis, different interpretations of jihad verses emerge. The Western influence in the modern period exegesis affects these interpretations. Therefore, it is important to interpret and position the continental verses between classical and modern in a reborn way.This study aims to examine the cyclical transformations of the concept of jihad in the historical process. The approaches of classical and contemporary commentators on these verses will provide valuable information about how jihad should be understood. The correct interpretation of the verses of jihad in the Qur'an and the characteristic structure of the periods in which jihad verses are interpreted have an important place in understanding jihad, and also the thesis that Islam is not in itself.Keywords: Jihad, İslamophobia, War, Sedition, İnfidelity
Collections