Üniversite öğrencilerinin sosyal yeterlik düzeyleri ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma üniversite öğrencilerinde sosyal yeterlilik ve internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilen tanımlayıcı ve ilişki arayıcı bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini, Karabük Üniversitesi'ne bağlı fakültelerde öğrenim görmekte olan 18-24 yaş grubu öğrenciler (N=31869) oluşturdu. Tabakalı rastgele örnekleme yöntemi ile belirlenen 380 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturdu. Veriler Katılımcı Bilgi Formu, İnternet Bağımlılık Ölçeği (İBÖ) ve Sosyal Yeterlik ve Sosyal Sonuç Beklentileri Ölçeği (SYSSB) kullanılarak toplandı. Veriler akademik takvimde belirtilen final ve bütünleme sınavları döneminde, sınav öncesi ve sonrasında araştırmacı tarafından öğrencilere gerekli açıklama yapıldıktan sonra araştırmayı kabul eden öğrencilerden gönüllü onam formu doğrultusunda onam alındı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, t testi, One Way ANOVA ve pearson korelasyon analizi kullanıldı. Öğrencilerin yaş ortalaması 22,40±1,69 olup %62'si erkek; %98,2'si bekardır. İBÖ toplam puan ortalaması 85,82± 26,99 olup alt boyut puan ortalamaları Yoksunluk için; 30,41 ± 8,72, Kontrol Güçlüğü için; 24,78 ± 8,58, İşlevsellikte Bozulma için 15,89 ± 6,58 ve Sosyal İzolasyon için 14,74 ± 6,78 olarak bulundu. SYSSB ölçeğinin alt boyutları incelendiğinde Sosyal Yeterlik puan ortalaması 45,85 ± 9,79 olarak hesaplandı aynı şekilde Sosyal Sonuç alt boyutu puan ortalaması 23,23 ± 5,37 olarak belirlendi. İBÖ ile SYSSB toplam puan ve alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiye rastlandı. Öğrencilerin sosyal yeterlik düzeyi yüksek bulundu. İnternet bağımlılığının orta düzeyde olduğu ve internet kullanımında kontrol güçlüğü yaşadıkları saptandı. İnternet bağımlılığı ve sosyal yeterliğin birbirini negatif yönde etkilediği söylenebilir. Öğrencilerin sosyal yeterliklerini arttırmaya yönelik girişimlerin internet bağımlılığını azaltabileceği düşünülmektedir. This study is a descriptive and relationship seeking research conducted to investigate the relationship between social skills and internet addiction in university students. The population of the study consisted of 18-24 age group students (N = 31869) studying at the faculties of Karabük University. 380 students were determined by stratified random sampling method. Data were collected using the Participant Information Form, Internet Addiction Scale (IAS) and Social Skills and Social Outcome Expectations Scale (SYSSB). Data were given to the students during the final and make-up exams specified in the academic calendar before and after the exam, and after the necessary explanation was given to the students, consent was obtained from the students who accepted the research in accordance with the voluntary consent form. Descriptive statistics, t-test, One Way ANOVA and Pearson correlation analysis were used to evaluate the data. The average age of the students was 22.40 ± 1.69 and 62% were male; 98.2% are single. The average total score for IAS was 85.82 ± 26.99 and the average subscale scores for Deprivation were; 30.41± 8.72, for Control Difficulty; 24,78 ± 8,58, 15,89 ± 6,58 for functional impairment and 14,74 ± 6,78 for social isolation. When the sub-dimensions of SYSSB scale were examined, the average of Social Skills score was calculated as 45.85 ± 9.79, and in the same way, the average score of the Social Outcome subscale was 23.23 ± 5.37. A significant negative correlation was found between the total scores and the sub- dimensions of IAS and SYSSB. The level of social skills of the students was found to be high. It was determined that internet addiction level was medium and they had control difficulties in internet use. It can be said that internet addiction and social skills affect each other negatively. It is thought that attempts to increase the social skills of the students may reduce internet addiction.
Collections