Hasarlı makine elemanlarının tersine mühendislik ile tasarım ve imalat için yenilenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Endüstride etkin kullanılan makine donanımlarından birisi de kalıplardır. Kalıpların kullanımı sırasında oluşan yüksek kuvvetler, kalıp elemanlarında aşınmalara, çatlak ve parçalanmalara neden olmaktadır. Sorunlar, genellikle kalıpların tekrar tamir veya imal edilmeleriyle giderilmeye çalışılmaktadır. Hasarlı parçaların resimlerinin temin edilememesi ve yeni kalıp elemanlarının yüksek imalat maliyetleri çözümü zorlaştırmaktadır. Bu tezde, hasarlı kalıp elemanlarının tamiri ve imali için Tersine Mühendislik (TM) destekli bir sistem geliştirilmiştir. Geliştirilen sistemin kullanılabilirliği hasarlı/kırılmış kalıp elemanları üzerinde ispatlanmıştır. Hasarlı kalıp elemanı üzerinden ürününün elde edilebilen boyut bilgisi, 3B taşınabilir tarama cihazı yardımıyla nokta bulutları olarak alınmıştır. SolidWorks API fonksiyonları kullanılarak, Visual Basic'de geliştirilen bir arayüz Parça Yenileme Programı (PYP) aracılığıyla nokta bulutuna müdahale edilmiştir. Daha sonra nokta bulutundaki ihtiyaç duyulan eksik geometri tamamlanmıştır. Böylelikle, elde edilen BDT modeli, onarılmış parçanın gerekli olan kısmının imalatı için kullanılabilmektedir. Sistem, hasarlı makine elemanlarının yeniden yapımı için yüksek maliyet gereksinimini azaltılmaktadır. One of the machine equipments that is effectively used in industry is the dies. Higher forces arisen in utilization of dies cause abrasions, cracks and breaks on die components. These problems are generally sorted out by repairing and re-manufacturing the dies. The lacks on supplying drawings of damaged components and higher manufacturing costs of new die components make the solution difficult. In this thesis, a system that is assisted with Reverse Engineering (RE) is developed for repairing and re-manufacturing of the damaged die components. The usability of the developed system is proved with samples of damaged or broken die components. The obtainable geometrical size information of the component is acquired as point clouds by a mobile 3D scanning tool. The obtained point clouds are intervened with a Part Renewing Program (APP) that is developed by Visual Basic using SolidWorks API functions. Then, the needed missing geometry on the point clouds is completed. Therefore, the CAD model obtained can be used for manufacturing of the needed section of repaired component. The system diminishes the needed higher costs on re-manufacturing of the damaged machine components.
Collections