Kansei mühendisliği tabanlı ürün tasarım sistematiği geliştirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Müşterinin üründen beklediği fonksiyonel ve duyusal ihtiyaçlarının karşılanması, müşteri memnuniyetini sağlamak için gereklidir. Kansei Mühendisliği (KM), bu ihtiyaçları belirlemek, müşterilerin ilgili hislerini ürün tasarım parametre değerlerine dönüştürmek için kullanılan bir yaklaşımdır. Tezde, KM yardımıyla belirlenen kullanıcı tercihleri kullanılarak, ürünü oluşturan parçaların montajını otomatik olarak gerçekleştirildiği Bulanık Mantık (BM) destekli bir sistem geliştirilmiştir. Bu bağlamda; KM uygulamasında, ürün görüntüsünün tercihinde önemli, kategorik özelliklerinin kullanımına etkisinin yüksek olduğu bir ürün seçilmiştir. Kullanıcı tercihleri, Anlamsal Farklılıklar Ölçeği (AFÖ) yöntemi kullanılarak anketler yoluyla ölçülmüştür.Kullanılan Kansei kelimeleri arasındaki korelasyonu hesaplamak ve birbiriyle ilişkili Kansei kelimelerinden oluşan grupları (bileşenler) elde etmek amacıyla Temel Bileşenler Analizi (TBA) yapılmıştır. Bileşenler ile tasarım parametrelerinin kategorik özellikleri arasındaki ilişkinin yönü ve miktarının ölçülmesinde Kategorik Regrasyon Analizi (KRA) kullanılmıştır. Bulanık Mantık (BM) yardımıyla, analiz sonucunda elde edilen veriler kullanılarak, kullanıcı tercihindeki dilsel ifadelerinin tasarım parametrelerine dönüştürülmesi sağlanmıştır. Kullanıcı arayüzü yardımıyla, kullanıcı tercihiyle belirlenen ürün tasarım parametreleri kategorik özelliklerinin BDT programı kullanarak 3B ürün montajına dönüştürülmesi sağlanmıştır. Önerilen sistem, kullanıcıyı ürün tasarımının merkezine yerleştirmesi ve kullanıcı isteklerini referans kabul eden ürün tasarımlarının gerçekleştirilmesi açısından üretici firmalar için büyük üstünlük sağlayacaktır. Fulfillment of customer?s functional and sensorial requirements expected from the product is essential for customer satisfaction. Kansei Engineering (KE) is an approach which is used to determine these requirements and to convert customer?s related sensations to product design parameters. In this thesis, a Fuzzy Logic (FL) supported system, which is able to generate automatically product assembly using customer?s preferences determined by KE, is developed. In this sense, a product, where the outlook is important to its choice, and where the effect of the categorical properties on its usage is high, is chosen. User preferences are measured by Semantic Differential Scales method using questionnaires. Principle Component Analysis is used to compute the correlation among the Kansei words used and to obtain the interconnected groups which are formed by interrelated Kansei words. Categorical Regression Analysis (CRA) is employed to measure the way and amount of relation between components and the categorical properties of design parameters. User linguistic expressions in the preferences are converted to design parameters by the help of Fuzzy Logic (FL) using the data obtained from analyses. The categorical properties of product parameters, which are determined by the user, are enabled to be converted to the 3D product assembly by the help of CAD program via a user interface. The proposed system will provide a substantial advantage to the producer firms by which the user is accommodated at the center of product design and the user?s requests are accepted as references to product realization.
Collections