Etkileşimli sürücü eğitimi için kural tabanlı bir platform geliştirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, sürücü adaylarına güvenli sürüş becerilerini kazanmaları için eğitim ve test imkânları sağlayan 3 boyutlu grafik ortamında çalışan bir trafik simülasyon sistemi (TSS) geliştirilmiştir. Hiyerarşik eş zamanlı durum makineleri kullanılarak trafik akışını sağlayan otonom taşıtlar mikro simülasyon modeli ile geliştirilmiştir. Otonom taşıtlar şerit/taşıt takibi, trafik kurallarına uyum, yavaşlama, hızlanma, kavşak geçişleri gibi güvenli sürüş becerilerinin yanında trafikte normal, agresif ve kural dışı davranacak sürücü davranış modellerine sahiptirler. TSS oryantasyon, eğitim ve test olmak üzere üç farklı şekilde çalışmaktadır. Oryantasyon esnasında aday sürücünün, aracına alışması ve trafik akışı olmayan şehir ortamında trafik kurallarını öğrenmesi hedeflenmiştir. Eğitim esnasında sürücü uymadığı kurallarla ilgili olarak sesli ve yazılı mesaj ile uyarılır. Trafikte uyulması gereken kurallar sistemde bir XML dosyasında tutulmaktadır ve bu veri kullanılarak sürücü davranışı izlenmektedir. Test esnasında ise sürücüye dakika olarak belirlenen zaman süresince, trafik kurallarına uyumu kontrol edilen bir değerlendirme yapılır. Test sürüşü sonunda sürücüye hatalarını gösteren bir rapor sunulmaktadır. Bu raporlar daha sonra yapılabilecek analiz ve değerlendirme işlemleri için sürücü adına göre test sonuçları veritabanına kaydedilebilmektedir. Sürücü adayı, araç sürme işlevini direksiyon ve pedal donanımlarını kullanarak, üç monitörden oluşan bir görüntü platformu kullanarak gerçekleştirmektedir. TSS kullanıcı ara yüzü ile sürücü adayına araç tercih etme, trafikte yer alacak diğer araçların sayısını belirleme, trafik ışıklarının zaman ayarlaması ve hava koşullarını belirleme işlemleri yapılabilmektedir. In this study, a Traffic Simulation System (TSS) to provide driver candidates opportunities for training and testing using 3D graphical environment to acquire safe driving skills has been developed. Autonomous vehicles that allow the flow in a micro-simulation traffic model were developed using hierarchical concurrent state machines. Simulated vehicles have autonomous driver characteristics such as lane/vehicle tracking, compliance with traffic rules, deceleration, acceleration, intersection crossings along with driver behaviours disregarding the traffic rules such as normal, aggressive etc. TSS works in three different modes; orientation, education and testing. During the orientation phase, the candidate driver is directed to become familiar with the vehicle and learn traffic rules in city conditions. During the training, the driver is warned both orally and in written format in the case of problematic driving. The rules base is kept in XML file in the system and the data is used to follow the driver?s behaviours. During the testing phase, an evaluation mechanism to check the adaptation of the driver to the traffic rules for the determined time interval is carried out. At the end of the test drive a report showing the drivers mistakes is produced. These reports and test results can be recorded to the database with driver names for further analysis and evaluation processes. Driver candidates perform the driving by means of a steering wheel and pedals with a screen platform consisted of three monitors. The TSS user interface provides the user to select vehicles, determining the types of other vehicles in the traffic, timing adjustments for traffic lights and determining whether conditions.
Collections