Oracle veritabanı ve asp.net ile bilgi işlem arıza yönetim sistemi uygulaması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kurumlar amaçları doğrultusunda ihtiyaç duyduğu ya da ürettiği bilgiyi, günümüzde mevcut bilgi sistemleri sayesinde elde etmektedir. Kurumda üretilen veya dışarıdan edinilen veriler bu bilgi sistemi ile oluşturulmakta, toplanmakta, işlenmekte, saklanmakta ve iletilmektedir. Bu verileri kurumun amaç ve hedeflerine bağlı olarak, kurum personelinin veya bilgi sisteminin oluşturma-iletilme sürecinde kullanmak üzere bilgi sistemleri kullanılmaktadır. Bu işlemler sürece göre çeşitlilik gösteren sistem bazı ekipmanlar veya cihazlar yardımı ile sağlanmaktadır. Örneğin veri oluşturmak için bir barkod, veri toplamak için bir barkod okuyucu, veri işlemek için stok takip yazılımı içeren bir bilgisayar, oluşan bilginin saklanması için depolama ünitesi, iletilmesi için bir yazıcı kullanılmaktadır. Dolayısıyla bu sürecin devamlılığı kurumlar için oldukça önemlidir. İşte kurumlarda devamlılık gerektiren bu bilgi işlem sürecinde kullanılan tüm ekipman ve sistemin problemsiz işletilmesi amacı ile mevcut bünyede ya da hizmet alımı ile oluşturulan Bilgi İşlem (IT) destek birimleri oluşturulmaktadır.Kurumların başarısı, kurulan yönetim bilgi sisteminin başarısı ile doğru orantılıdır. Bilgi Yönetim Sistemi belirli bir düzen ve sistematik üzerinde işlemediği sürece zaman, insan ve gereksiz iş gücü, hatta maddi kayıpların yaşanması kaçınılmazdır. Aynı şekilde, bilgi sisteminin devamlılığının sağlanması ile görevli Bilgi İşlem biriminin işleyiş süreci olan bilgi işlem yönetim sistemi de kurumların belirli kural ve sisteme bağlı Bilgi İşlem Yönetim Sistemleri oluşturmaları da o kadar önemlidir. Bilgi İşlem Biriminin temel görevleri arasında bilgi sistemi sürecinde kullanılan tüm ekipman (örneğin; barkod okuyucu, bilgisayar, yazıcı vs.) ve bilgi işleme sürecinde kullanılan yazılımların sağlanması veya oluşturulması, tüm bu sistemlerin devamlılığının sağlanması yer almaktadır. Bilgi işlem servislerinin işe başlangıcı, kurumda ihtiyacı belirten `talep` ile başlamakta, `çözüm ve raporlama` ile son bulmaktadır. İşte bu tezde anlatılacak uygulama ile, kurumlarda Bilgi İşlem Yönetim Sisteminin sağlanması, kurum bilgi sistemi devamlılığı için bilgi sistemi kullanıcılarından taleplerinin web tabanlı olarak alınarak, en kısa süreçte çözümlenmesine ve raporlanmasına olanak sağlayacak sistematik bir yapı oluşturulmasına olanak sağlanması amaçlanmaktadır. Institutions obtain the information needed or produced by themselves in line with its purposes thanks to the information systems available today. The data produced in the institution or obtained from outside are created, collected, processed, stored and transferred with this information system. Based on the institution's purposes and goals, information systems are used in order to utilize the data in the generation-transfer process of the staff members or the information system. These operations are provided with the help of several equipment or devices showing variety depending on the process. Barcode is used for generating data, for instance, a barcode reader for collecting data, a computer with an installed stock tracking software to process data, storing unit to store the generated information, a printer for its transfer. Hence, the continuity of this process is considerably significant for the institutions. Therefore, Information Technology (IT) support units are created in the current body or by purchasing service for the purpose of operating smoothly all the equipment and the system used in this information process requiring continuity in institutions. The success of institutions is in direct proportion to the success of the management information system installed. If Information Management System is not processed on a particular order and systematic, it will be inevitable to experience waste of time, people and labor force and even material loss. Similarly, while providing the continuity of information system, information process management system, which is the operational process of the assigned Information Technology department, and the generation of Information Process Management Systems adhered to particular rules and system of institutions possess the same importance. The principle duties of the Information Technology Unit include providing or generation of all equipment (e.g. barcode reader, computer, printer, etc) and the software used in the course of information processing as well as providing the continuity of all these systems. The commencement of Information process services begins with the `demand`, required in the institution, and ends with the `solution and `reporting`. Therefore, with the application to be mentioned in this thesis, it is aimed to provide an opportunity for the generation of a systematical structure which enables to receive the web-based demands from the users of information system, and solve and report these demands in the shortest process for purpose of providing Information Technology Management System in the institutions as well as the continuity of information system of the institution.
Collections