Attitudes of high school students towards English as a foreign language in Ağrı province
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Ağrı ilindeki lise öğrencilerinin yabancı dil olarak İngilizceye yönelik tutumlarını belirlemek ve öğrencilerin demografik özellikleriyle tutumları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını tespit etmektir.Ağrı ilinde öğrenim gören gelişigüzel seçilmiş yedi liseden toplam 704 lise öğrencisine Mehmet Nuri Gömleksiz tarafından geliştirilen İngilizceye Yönelik Tutum Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgiler Formu uygulanarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde PASW 18.0 istatistik programı kullanılarak Ki-Kare testi uygulanmıştır. Veri madenciliği kısmında ise Clementine 11.0 programı kullanılarak karar ağaçları oluşturulmuştur.Araştırma sonucunda Ağrı ilindeki lise öğrencilerinin İngilizceye yönelik tutumları ile cinsiyet, ilköğretimde İngilizce dersi alma ve alınan yıl sayısı, aile ikameti yeri, aile aylık geliri, anne eğitim durumu, kendine ait bir odaya sahip olma, kendine ait bir bilgisayara sahip olma, TV de yabancı kanalları izleme, İngilizce film izleme, İngilizce öğrenmek için özel bir kursa devam etme değişkenleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. The objective of this study is to determine the attitudes of high school students towards English as a foreign language in Ağrı province and to explore whether the students? attitudes indicate significant relationship with regard to their demographic properties.The data were collected by the application of Language Attitude Questionnaire developed by Mehmet Nuri Gömleksiz and Personal Information Questionnaire developed by the researcher to randomly selected 704 high school students in seven high schools in Ağrı province. For data analysis, Chi-square test was used within PASW 18.0 statistics software. Clementine 11.0 software was used as a data mining tool in order to constitute decision trees.As a result of the research, significant relationship was determined between the attitudes of high school students towards English as a foreign language and gender, taking English course at primary school and the number of years the course was taken, parents? place of residence, parents? monthly income, mother?s educational status, room possession, computer possession, watching foreign TV channels, watching movies in English, and attending a private course to learn English.
Collections