Metacognitive awareness and reading strategy use of Kafkas University students in the Department of English Language and Literature
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Kafkas Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü'nde okuyan öğrencilerin üst bilişsel farkındalıklarını ve derslerle alakalı materyalleri okurken kullandıkları okuma stratejilerini araştırmak ve okuma verimliliğini artırmanın yollarını bulmaktır.Çalışmaya 54 ü kız 19 u erkek olmak üzere 73 örgün öğretim öğrencisi katılmıştır. Çalışmada veri toplamak için 30 maddelik bir anket kullanılmış ve elde edilen sonuçlara göre bütün öğrencilerin etkin olarak üstbilişsel okuma stratejilerini kullanmakta olduğu görülmüştür.Kız ve erkek öğrencilerin üstbilişsel okuma stratejilerini kullanımları açısından bir farklılaşma elde edilmemiştir. Cinsiyetin strateji kullanımına etkisi olmadığı bulunmuştur.Yabancı dil bilgisi seviyelerine göre orta ve orta üstü yabancı dil bilgisi seviyesine sahip öğrenciler arasında üstbilişsel okuma stratejilerinden biri olan evrensel okuma stratejilerini kullanmada istatistiksel olarak bir farklılaşma gözlemlenmiştir. Üstbilişsel okuma stratejilerinden olan problem çözme ve destek stratejileri kullanımında ne cinsiyet ne de yabancı dil bilgisi seviyesi açısından fark vardır. Bütün bu sonuçlar grafik ve tablolarla da desteklenmiştir.ANAHTAR KELİMELER: Üstbiliş, Okuma Stratejisi, Evrensel stratejiler, Problem çözme stratejileri, Destek Stratejileri The aim of this study is to investigate the metacognitive awareness and reading strategy use of the students of Kafkas University English Language and Literature Department while reading school related texts and find ways to improve reading efficiency.The participants of the study were 73 students from all day classes of the English Language and Literature Department. 54 of these students were female and 19 of them were male. A 30 item questionnaire was used in order to collect data and according to the results of the data the metacognitive awareness of students and their strategy usage was measured. The results of the study showed that all the students participated in this study reported using metacognitive reading strategies actively. There was no difference between female and male students in terms of using metacognitive reading strategies. Gender does not make any difference in terms of strategy usage.Foreign language level differs statistically between intermediate and upper intermediate students in terms of Global Reading Strategies which is one of the sub categories of metacognitive reading strategies. Foreign Language level does not create any difference in using either Problem Solving or Support Strategies. All these results were supported by tables and figures.KEY WORDS: Metacognition, Reading Strategy, Global Reading Strategies, Problem Solving Strategies, Support Strategies
Collections