1960 sonrası Türk şiirinde Marksist söylem
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çağdaş Türk şiirinin modernleşme aşamaları dikkate alındığında, 1960'dan sonra edebî açıdan çoğulcu bir bilgi ve sanat gündeminin oluşması, çağdaş Türk şiiri bakımından bir söyleme dönüşmesini beraberinde getirmiştir. Söz konusu tarihsellik açısından 1960 sonrası maddeci düşünce öğelerinin yavaş yavaş Marksist dünya görüşüne sahip aydınlarca şiirde uygulanması da, sosyalist bir şiir anlayışının oluşmasını sağlamıştır. Sahip olunan ideoloji çerçevesinde dünyayı yorumlayan bu şairler, dönemin Marksist dergileri etrafında kendilerine özgü bir şiir dili kurmuşlardır. Yaşamı, insanı, toplumu sözü edilen ideoloji merkezinde yorumlayan Marksist şairler, maddeci problem alanının argümanlarıyla meselelere bakıp, gerek siyasi mekanizma üzerinde gerekse sanatsal ölçüler noktasında fikirlerini ortaya koymuşlar; ideolojilerinin gerektirdiği programı da uygulama endişesine kapılmışlardır. Bu çalışmada bahsi geçen Marksist şiir söyleminin 1960 şiirindeki izdüşümleri ve izlek alanı, tarihsel, teorik ve sanatsal tematik açısından incelenmiştir. Given the contemporary phases of the modernization of Turkish poetry and art after 1960?s literary formation of pluralist information, brought about the conversation of a discourse in terms contemporary Turkish poetry.The historicity of thinking in terms of materialistic elements of the post-1960 world view of Marxist intellectuals gadual implementation of poetry, poetry, the concept is geared towards a socialist. Owned within the framework of the ideology that interprets the world poet of the period around the Marxsit journalist have established their language in a poem. Life, people, society, the center interprets the Marxist ideology of the poets mentioned, the arguments of the materialistic issues, looking at the problem area, both political ideas on then mechanism and have demonstrated an artistic point of measurement; ideology concerns the application required by the program concluded. In this study, the projections mentioned in the poem in 1960 and trajectory of Marxist discourse field of the poetry, historical, teoritical and artistic, thematic examined.
Collections