A comparatıve study on vocabulary learnıng strategy use of the students of two hıgh schools ın Gaziantep
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Gaziantep'te Anadolu Öğretmen Lisesi ve Yeşilevler IMKB Anadolu Lisesinden 60 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Bu okullar özellikle seçilmiştir çünkü öğrencilerin başarı seviyeleri farklı fakat öğrenciler aynı sınıf seviyesinde ve üniversite sınavı için hazırlanmaktalar. Bu yüzden bu çalışmada okul başarısının ya da öğrencilerin amaçlarının, öğrencilerin strateji kullanımlarını etkileyip etkilemediği araştırılmıştır.Gerekli veriyi toplamak için daha önce Catalan ve Üster?in de çalışmalarında kullandığı bir anket kullanılmıştır.yanlış anlaşılmaları engellemek için anketin Türkçeye çevrilmiş hali kullanılmıştır.Çalışmanın bulguları SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sorularını cevaplamak için öğrencilerin anket puanlarının Ortalama, Standart Sapma,Önem Derecesi ve Tek Yön ANOVA hesaplamaları yapılmıştır. İlk olarak strateji sıralaması hesaplandı ve öğrencilerin Üstbiliş ve Sosyal Stratejilerde Orta seviyede, Ezberleme, Bilişsel ve Saptama Stratejilerinde ise düşük seviyede oldukları görülmüştür.Daha sonar öğrencilerin tüm strateji kullanma tercihleri incelenmiş ve Anadolu Öğretmen Lisesi öğrencilerinin bütün strateji türlerinde daha yüksek sonuçlar aldığı görülmüştür fakat Bağımsız Test sonuçları incelendiğinde iki grubun arasında önemli bir fark saptanmamıştır.Ayrıca öğrencilerin en çok tercih ettiği strateji tercihlerine baktığımız zaman öğrencilerin strateji tercihleri arasında benzerlikler gözlemekteyiz.Son olarak öğrencilerin tercihleri cinsiyet açısından kıyaslanmış ve bulgular erkek öğrencilerin kız öğrencilerden sayıca az olmalarına rağmen daha fazla strateji kullandıklarını göstermiştir. Aradaki farkın önemli olup olmadığını tespit için tek yön ANOVA uygulanmıştır. Sadece Sosyal strateji alanında önemli fark gözlenmiş diğer alanlarda önemli bir fark gözlenmemiştir.Anahtar sözcükler: Kelime Öğrenme Stratejileri, Öğrenme Stratejileri Pekiştirme Stratejileri , Başarı, Cinsiyet This study was carried out in Gaziantep with the participation of 60 students from two different high schools which were Abdülkadir Konukoğlu Teacher Training High school and Yeşilevler Anatolian High School. These schools were chosen on purpose because the success levels of the schools were different from each other but the students were at the same level and were preparing for the University Entrance Exam. Therefore in this study, it was examined if the success of the school or the aims of the students affected their strategy use.In order to gather the necessary data a questionnaire which had been used in other studies by Catalan and Uster was employed. In order to prevent misunderstanding, the Turkish translated version of the questionnaire was used. The findings of the study were analyzed by using SPPS programme. The mean scores (X), Standard Deviations (SD) and Degree of Significance (df) scores of the students were calculated in order to find answers of our research questions. Firstly, the rank orders of the students were calculated and it was seen that the students are medium users in metacognitive and social strategies and low users in memory, cognitive and determination strategies. Then the overall strategy preferences of the students were examined and it was found that in every strategy category the students of the Teacher Training High School students got higher scores than Anatolian High School students but in terms of Independent Test results, no significant differences were observed between the two groups. In addition, when we looked at students? strategy preferences, we observed that the students? most favored strategies showed similarities in every strategy category. Lastly students? preferences were compared in terms of gender and the findings showed that males were using more strategies than the females although the number of the males participating in the study was lower that of females. In order to determine if this difference was significant, One-Way ANOVA was applied to the scores of the student. The only significance was observed in the Social strategies category but in other categories no significant difference was observed. Key Words: Vocabulary Learning Strategies, Discovery Strategies, Consolidating Strategies, Success, Gender.
Collections