Common errors committed by students of University of Siirt and determination of effectiveness of grammar translation / communicative language teaching on writing skills
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Siirt Üniversitesi öğrencileri tarafından yapılan en genel hatalar, kaynakları ve sebepleri, hata sayılarını azaltmak ve onların yazma becerileri üzerindeki Dilbilgisi Çeviri Yöntemi (DÇY) ve İletişimsel Dil Öğretimi (İDÖ) yöntemlerinin etkinliğini belirlemek düşüncesiyle birlikte incelenmiştir. Çalışmanın evrenini Siirt Üniversitesi Sağlık Bölümünden elli (50) öğrenci oluşturdu. Yirmi beş (25) kişilik gruplara bölüşüldüler. Onlara DÇY ve İDÖ ile üç aylık İngilizce kursları verildi. Her ay test edildiler ve yazılı kâğıtlar araştırmacı ve diğer iki değerlendirici tarafından analiz edildi. Kurs süresinden sonra, sonuçlar Hata Analizi açısından analiz edildi. Sonuçlar, İDÖ yönteminin DÇY yönteminden hatalara aza indirgemede önemli ölçüde daha etkin ve daha iyi olduğunu gösterdi. Bu sonuçların ışığında belirlenen başka önemli bir nokta da, ana dilin müdahalesinin yapılan hataların en önemli kaynak ve sebebi olduğudur. Hatalara sebebiyet veren diğer önemli faktörler fosilleşme, aşırı genelleme, kural sınırlamasının göz ardı edilmesi ve kuraların eksik uygulamalarıdır. Çalışmanın sonunda, hataları minimize etmek için öğrencilere hedef dilin kültüründen ve doğasından haberdar olmaları tavsiye edilip öğretmenlere de öğrencilerin kendilerini düzeltmeleri için anlık geri dönütler vermeleri hususunda tavsiyeler verildi. Anahtarkelimeler: hatalar, anadilmüdahalesi, hataanalizi, fosilleşme, hedefdil In this study, most common errors committed by the students of Siirt University, their sources and causes were examined together with an intention of determining the effectiveness of Grammar Translation Method (GTM) and Communicative Language Teaching (CLT) methods on reducing numbers of errors and improving their writing skills. Study population constituted of fifty (50) students from Siirt University Health Department. They were separated into two groups of twenty five (25). They were given three months of courses in English through GTM and CLT. Each month they were tested and written papers were analyzed by the researcher and another rater. After the course period, findings were analyzed in terms of Error Analysis. Findings demonstrated that CLT method was more effective and better than GTM in reducing the students? errors significantly. Another crucial point that was determined in the light of these findings was that mother tongue interference was the most important source and cause of the errors committed. Other significant factors that led to errors were fossilization, overgeneralizations, ignorance of rule restrictions and incomplete application of rules. At the end of the study, students were recommended to be aware of the culture and nature of the target language in order to minimize the errors and teachers were given advices about giving feedback in due time to assist students to correct themselves. Keywords: errors, mother tongue interference, error analysis, fossilization, target language
Collections