İlkokul yöneticilerinin öğretim programlarını yönetme becerilerinin sınıf öğretmenlerinin algılarına göre belirlenmesi: Kars ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ilkokullarda görev yapmakta olan yöneticilerinöğretim programlarını yönetme becerilerini sergileme düzeylerini sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre belirlemektir. Belirtilen amaca ulaşmak için şu alt sorulara cevap aranmıştır: İlkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre ilkokul yöneticileri, öğretim programlarının uygulanması öncesindeki görevlerini yerine getirme becerilerine ne düzeyde sahiptir? İlkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre ilkokul yöneticileri, öğretim programlarının yapısı görevlerini yerine getirme becerilerine ne düzeyde sahiptir? İlkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre ilkokul yöneticileri, öğretim programlarının uygulaması sürecindeki görevlerini yerine getirme becerilerine ne düzeyde sahiptir? İlkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre ilkokul yöneticileri, öğretim programlarının değerlendirmesi sürecindeki görevlerini yerine getirme becerilerine ne düzeyde sahiptir? İlgili alt başlıklara göre sınıf öğretmenlerinin görüşleri; cinsiyet, yaş, mesleki kıdem ve yönetici mesleki kıdemine göre anlamlı farklılıklar göstermekte midir?Araştırmanın hedef evrenini Kars il merkezi ile ilçe ve köylerinde yer alan 375 ilkokulda görev yapan 1277 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Kars ili merkez ve ilçelerinde yer alan tesadüfü örneklem yöntemiyle seçilen, 56 ilkokulda görev yapmakta olan 367 adet sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Seçilen okulların tamamı resmi devlet okulları olup örnekleme alınan sınıf öğretmenleri aday öğretmenliği kaldırılmış öğretmenlerdir. Araştırmada kullanılan `Öğretim Programlarının Yeterliliği Ölçeği`ile öğretim programlarının yönetimi konusunda okul yöneticilerinin yeterlilik düzeyleri saptanmaya çalışılmıştır.Okul yöneticilerinin öğretim programları yeterliliği ölçeğinde yer alan alt boyutlardaki rollerini 'genellikle' yerine getirdikleri sonucu ortaya çıkmıştır. Elde edilen bulgulara göre; 'Öğretim Programlarını Uygulama Öncesi' puanları yüksek, 'Öğretim Programlarının Yapısı' puanları düşük çıkmış ve elde edilen puanlara doğrultusunda, ilkokul yöneticilerinin programların uygulama öncesi ile ilgili kendilerinden beklenen rolleri yerine getirme düzeylerinin yüksek olduğu ve program yapısı ile ilgili yönetsel faaliyetleri daha az yerine getirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.Sınıf öğretmenlerinin yaşlarının `Öğretim Programları Uygulama Öncesi`, `Öğretim Programları Uygulama Süreci`, `Öğretim Programlarının Yapısı`, `Öğretim Programlarını Değerlendirme Süreci` alt boyularına etkisi anlamlı bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin kıdem durumlarının`Öğretim Programları Uygulama Öncesi`, `Öğretim Programları Uygulama Süreci`, `Öğretim Programlarını Değerlendirme Süreci` alt boyutlarına etkisi anlamlı bulunmuştur. Okul yöneticilerinin kıdem durumlarının `Öğretim Programları Uygulama Süreci`, `Öğretim Programlarının Yapısı`, `Öğretim Programlarını Değerlendirme Süreci` alt boyutlarına etkisi anlamlı bulunmuştur.Anahtar Sözcükler: Öğretim liderliği, öğretim programı, okul yönetimi, öğretim programlarının yönetimi, sınıf öğretmeni The aim of this study is to determine the performing levels of the primary school administrators' managerial skills on instruction programmes according to class teachers' opinions. The answers are sought for these sub-questions in order to reach specified goal: According to the class teachers' perspectives who work at primary schools, to what extent do the primary school principals have the tasks of teaching programs before application? According to the class teachers' perspectives who work at primary schools, to what extent do the primary school principals have the skills about the structure of teaching programs?According to the class teachers' perspectives who work at primary schools, to what extent do the primary school principals have the tasks on the application of teaching programs? According to the class teachers' perspectives who work at primary schools, to what extent do the primary school principals have the tasks on the evaluation of the teaching programs? According to related sub-titles do the teachers' opinions vary across gender, age, seniority and administrator seniority? The target population of this study consists of 1277 class teachers who work at 375 schools which are in both Kars and its counties and villages. The research sample constitutes 367 class teachers who work at 56 schools chosen through random sampling both in Kars and its counties. The chosen schools are completely public schools and the teachers showed as samples are not teacher candidate. It has been tried to be determined efficiency levels of school administrators with the `Efficiency Scale of Teaching Programs` used in the study about the controlling of teaching programs. According to the efficiency scale of teaching programs, the school administrators `usually` fulfill their tasks in the sub-dimensions. According to the findings, the scores are high about ' Teaching Programs Before Application',but the scores are low about 'The Structure of Teaching Programs' and in accordance with these scores, it has been reached the conclusion that the school administrators highly discharge their tasks about the programs before application, but they poorly discharge managerial activities. The influence of the teachers' ages on' Teaching Programs Before' 'Application of Teaching Programs' 'The structure of Teaching Programs' 'The Evaluation of Teaching Programs' is quite meaningful. The influence of the school administrators' seniority on 'The structure of Teaching Programs' 'The Evaluation of Teaching Programs' is found meaningful. Keywords: Instructional leadership, curriculum, school management, curriculum management
Collections