6. sınıf sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı etkinlikler: Kars ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; 6. sınıf öğrencilerinde, sınıf dışı etkinliğin, sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin tutumlarına ne derece etkili olduğunu görmek ve değerlendirmek; geleneksel yöntemler ile sınıf dışı etkinlik yöntemi ile öğretim arasındaki farklılıkları gözlemlemek ve elde edilen sonuçlar ışığında öneriler geliştirmektir. Bu amaçla biri deney biri kontrol olmak üzere iki grup oluşturularak kontrol grubuna beyin fırtınası ve geleneksel öğrenme tekniklerinden sözlü anlatım ve soru cevap tekniği uygulanmış, deney grubuna beyin fırtınası ile sınıf dışı etkinliklerden yararlanmasına dayalı öğretim tekniği uygulanmıştır. Araştırmada kontrol gruplu öntest-sontest deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Kars ili Fevzi Paşa Ortaokulu 6-A ve 6-B şubelerinde öğrenim gören toplam 43 öğrenciden oluşmaktadır. Sonuç değerlendirmeleri için öntest ve sontest olarak sosyal bilgiler tutum ölçeği, süreç değerlendirmek için ise Öğrencilerin Öz Değerlendirme Formu, Grup Öz Değerlendirme Formu, Grup Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Süreç değerlendirmesi için elde edilen verilerin analizi için ortalama, standart sapma ve anlamlılık tabloları oluşturulmuş ve deney kontrol grupları arasında karşılaştırmalı olarak tablolaştırılmıştır. Öntest-sontest arası farklara adına ilişkili örneklemler için t testinin nonparametrik olan karşılığı Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır, deney ve kontrol grubu arasındaki farklara bakmak için ise ilişkisiz örneklemler için t testinin karşılığı olan Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Süreç değerlendirmeleri açısından sınıf dışı etkinliklerde bulunan deney grubunun puan ortalamalarının kontrol grubundan daha fazla olduğu görülmüş, sınıf dışı etkinliklerin grup değerlendirmesinde olumlu ve anlamlı bir etki yarattığı görülmüştür. Sınıf dışı etkinliklere dayalı öğretim yöntemlerinden yararlanarak yürütülen sosyal bilgiler öğretiminin, öğrencilerin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarını olumlu olarak artırdığı ve bu artışın ön test – son test tutum puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmektedir. The purpose of this research was to identify and assess to what extent outdoor activities of sixth grade students were influential on their attitudes to the social studies lesson, observe the differences between education by traditional methods and education by the method of outdoor activities, and make suggestions based on the results obtained. For this purpose, two groups were formed including an experiment group and a control group. Brainstorming and, from traditional education techniques, verbal lecture and question & answer technique were applied to the control group while brainstorming and an education technique based on outdoor activities were applied to the experiment group. The experimental design of pretest-posttest with a control group was utilized in the study. The experiment group of the study consisted of a total of 43 students attending the classrooms no. 6-A and 6-B in the Fevzi Paşa Secondary School in the city of Kars, Turkey. For assessment of results, the scale for attitudes to the social studies lesson was used as the pretest and posttest, and the Students' Self Evaluation Form, the Group Self Evaluation Form and the Group Evaluation Form were utilized to assess the process. Tables of means, standard variations and significances were created for the analysis of the data obtained regarding process assessment, and the experiment and control groups were compared in the tabularized form. The Wilcoxon Signed Ranks Test, which is the nonparametric equivalent of the t-test for dependent samples, was utilized regarding the differences between pretests and posttests and the Mann Whitney-U test, which is the equivalent of the t-test for independent samples, was utilized regarding the differences between the experiment and control groups. It was found based on process assessments that the average scores of the experiment group, which carried out outdoor activities, were higher than that of the control group, and that, therefore, outdoor activities made a positive and significant contribution. It is concluded that teaching of social studies by utilization of educational methods based on outdoor activities improves attitudes of students to the social studies lesson and that this improvement is statistically significant based on the pretest and posttest attitude scores we obtained.
Collections