Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının depresyon ve sosyal fobi ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, sosyal medya bağımlılığının depresyon ve sosyal fobi ile ilişkisini belirlemek amacıyla yapılan ilişki arayıcı bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma evrenini Iğdır Üniversitesinde 2017-2018 öğretim yılında öğrenim gören tüm öğrenciler (N=4974), örneklemini ise 874 kişi oluşturmuştur. Araştırmada Genel Bilgi Formu, Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği (SMBÖ), Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ) ve Liebowitz Sosyal Fobi Belirtileri Ölçeği (LSFBÖ) kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler SPSS 20 programında analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirmesinde; tanımlayıcı istatistiksel analizler (yüzdelik, minumum, maksimum, ortalama), Mann - Whitney U, Kruskall Wallis ve Spearman Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 20.71±1.99 olup, %58.2'si kızdır. Öğrencilerin % 99.5'inin sosyal medya kullandığı görülmüştür. Öğrencilerin sosyal medyayı kullanımlarına bağlı özelliklere baktığımızda büyük çoğunluğunun akıllı telefondan bağlandığı (% 97.3), 4-6 yıl arası kullandığı (% 35.6), günlük 1-3 saat arası kullandığı (% 40.5), uyku sorunları yaşadığı (% 66.1) ve güncel gelişmelerden haberdar olma amaçlı kullandığı (% 77.5) görülmektedir. Öğrencilerin kullanılan ölçeklerden aldıkları puan dağılımlarına bakıldığında; SMBÖ'ye göre öğrencilerin bağımlılık puanlarının düşük düzeyde, BDÖ'ye göre depresif belirti puan ortalamalarının düşük düzeyde, LSFBÖ'ne göre sosyal fobi düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğu görülmektedir. Sosyal medya bağımlılığı ile hem depresyon (r=.390, p<0.01) hem de sosyal fobi (r=.151, p<0.01) arasında pozitif bir ilişki belirlenmiştir.Anahtar Sözcükler: Bağımlılık,Depresyon, Sosyal Fobi, Sosyal Medya This is a correlational research conducted in order to determine the relationship of social media addiction with depression and social phobia. Population of the research consists of all the students studying in Iğdır University in the academic year of 2018-2018 (N=4974) and the sample consists of 874 students. General Information Form, Social Media Addiction Scale (SMAS), Beck Depression Scale (BDS) and Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS) were used in the research. Obtained data were analyzed in SPSS 20 program. In the evaluation of the data, descriptive statistical analyses (percentage, minimum, maximum, mean), Mann- Whitney U, Kruskall Wallis and Spearman Correlation Analysis were used. The average age of the students is 20.71±1.99 and 52.8% of them are female. It was observed that 99.5% of the students use social media. When we examine the characteristics in terms of using the social media of the students, it is observed that they connect via smart phones (97.3%), use the social media between 4 to 6 years (35.6%), use it between 1 to 3 hours a day (40.5%), experience sleep problems (66.1%) and use it in order to keep up with current developments (77.5%). When the students' score distributions from the scale are examined it can be observed that; according to SMAS, addiction scores of students are low, according to BDS, their average anxiety scores are low and according LSAS, their social phobia levels are above the average. A positive relationship between both depression (r=.390, p<0.01) and social phobia with the social media addiction (r=.151, p<0.01) was observed.Keywords: Addiction, Depression, Social Phobia, Social Media
Collections