Fen bilgisi öğretmenlerinin ilköğretim 7. ve 8. sınıftaki kimya konularına yönelik laboratuvar becerilerini geliştirmede eğitim fakültelerinin yeterliliği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bir konu ne kadar çok duyu organına hitap ederek işlenirse o kadar kalıcı olur. Öğrenciler fen dersleriyle ilgili konulan laboratuarda yaparak, yaşayarak öğrendikleri ve bu sırada bütün duyu organları aktif hale geldiği için öğrenilen konular kolaylıkla unutulmaz. Fen Bilimleri ile ilgili konuların daha iyi anlaşılmasında ve kalıcı hale getirilmesinde laboratuar dersleri çok önem taşır. Bundan dolayı laboratuar becerileri; fen bilimleri ile ilgili konulan öğretecek olan fen bilgisi öğretmenlerinde aranılan olmazsa olmaz vasıflardan biridir ki bu vasıflan öğretmenlerin hizmet öncesi eğitimleri sırasında kazanmalan gerekir. Bu çalışma; fen bilgisi öğretmen adaylarının ilköğretim 7. ve 8. sınıftaki kimya konulan ile ilgili laboratuar becerilerini geliştirmede eğitim fakültelerinin yeterliliğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmada özel durum (case study) yöntemi kullanılmıştır. Araştırma Türkiye'de devlete bağlı, Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı bulunan 16 eğitim fakültesi, bu programda görevli 45 öğretim üyesi ile Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Programında 40'ı birinci sınıfta 41 'i dördüncü sınıfta öğrenim gören toplam 81 fen bilgisi öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında öğretim üyelerine konu ile ilgili 7 'si açık uçlu, 31 'i çoktan seçmeli olmak üzere toplam 38 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Ayrıca fen bilgisi öğretmen adaylarının eğitim fakültesinde aldıklan 4 yıllık eğitim sonunda laboratuar becerilerinin ne ölçüde geliştiğini belirlemek amacıyla bir laboratuar çalışması yapılmıştır. Araştırma sonucunda eğitim fakültelerinin fen bilgisi öğretmen adaylarına ilköğretim 7. ve 8. sınıftaki kimya konulan ile ilgili laboratuar becerilerini yeterince geliştiremediği ortaya konulmuştur. Buna ilaveten son sınıftaki öğretmen adaylannın laboratuar becerileri genellikle 1. sınıftaki öğretmen adaylannın laboratuar becerilerine göre daha fazla gelişmiş olmakla birlikte iki grup arasında istatistiki olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Bu nedenle eğitim fakültelerindeki fen laboratuarlannın fiziksel koşullarının iyileştirilmesi, Fen Bilgisi Öğretmeni yetiştirme programında laboratuar uygulamalanna daha fazla ağırlık verilmesi, öğretmen adaylanna laboratuarda rehberlik edebilecek öğretim elemanlanmn sayısının artmlması gerekmektedir. V The more sense organs subject appeals to, the more permanent it becomes. Since the students of science learn the subjects related with their lessons in the laboratories practising, and since all of their sense organs are active during the laboratory activites, the subjects learnt cannot be forgotten easily. Laboratory lessons are of vital importance in the understanding and permanence of the subjects related with science. So, laboratory skills are one of the essential features the science teachers have to have. And these skills should be acquired during their education period before working as teachers. This study was carried out in order to determine the efficiency of Education Faculties in devoloping laboratory skills of the candidate science teachers on chemistry at the 7th and 8th classes primary education. The study was carried out 1 6 education faculties of state universities having science teaching science teaching departments. The subjects of the study were 45 lectureses and a total of 81 students, 40 first year, 41 fourth year, in the department of science teaching, Fatih Education Faculty, Karadeniz Technical Universty. The lecturers were administered a questionnare composing of 38 questions 7 of which were open ended and 3 1 multiple choice. And also a laboratory study was carried out on the teacher candidates in order to determine the extend of their laboratory skills after a 4-year education. At the end of the study it was determined that the teacher candidates were not able to improve their laboratory skills related with the chemistry subjects taught at the 7th and 8th years of primary schools. In addition, it was determined that although laboratory skills of the 4th year teacher candidates were none devoloped than those of 1th year candidates, no significant difference was found between these two groups, statiscally. Thus the physical conditions of science laboratories at educations faculties should be improved and more importance and efford should be given to laboratory practics in the science teacher training programmers and also the number of the lectureres guiding the teacher candidates in the laboratories should be increased. VI
Collections