İlköğreitim fen ve teknoloji dersi öğretim programlarının derleme ve değerlendirmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye, gelişen ve değişen teknoloji karşısında ilköğretim programlarını yenilemeye başlamıştır. Bu değişim 2004 yılında ülkede belirli illerde pilot okullarda uygulanmış, ardından 2005 yılında tüm ülke genelinde uygulamaya geçirilmiştir.Bu çalışmanın amacı, 2005 yılında hazırlanan ilköğretim birinci ve ikinci kademe Fen ve Teknoloji Öğretim Programları ile ilgili değişiklikler hakkında yapılan değerlendirmeleri sorun temaları başlıkları altında toplamak, hangi sorunlara daha çok değinildiğini belirlemek ve bundan sonraki araştırmalar için araştırmacılara önerilerde bulunmaktır. 2005 yılında hazırlanan Fen ve Teknoloji Öğretim Programı ile ilgili değerlendirmelerde sorunlar üzerinde bir konsensüs olup olmadığının da araştırıldığı bu çalışmada bundan sonraki araştırmalar için, hangi alanda eksiklikler olduğu hakkında fikir vermesi bakımından basamak niteliği taşımaktadır.Çalışmada, yurt içinde ve yurt dışında yapılan ve Fen ve Teknoloji Öğretim Programları hakkında değerlendirmeleri kapsayan 41 adet yüksek lisans ve doktora tezi ile 68 adet makale olmak üzere toplamda 109 adet bilimsel çalışma kullanılmıştır. Bu çalışmalardan 43 tanesi ilköğretim birinci kademe (4. ve 5. sınıflar) ve 66 tanesi de ilköğretim ikinci kademe (6., 7. ve 8. sınıflar) fen ve teknoloji programları üzerine yapılmıştır.Yapılan derleme ile bazı sorun başlıklarında ortak görüşlerin olduğu görülmüştür. Eleştirilerin en çok öğretmenlerin yapılandırmacı kuramın gereklerini yerine getirmede yetersiz kalması, programda gerek duyulan materyallerin okullarda bulunmaması, sınıf mevcutlarının programdaki etkinlikler için gereğinden fazla kalabalık olması, programın merkezi sınavlarla uyumlu değerlendirme etkinliklerinin olmaması, programda öngörülen sürenin etkinlikler için yeterli olmaması, yabancı terminolojinin çok fazla kullanılması, kılavuz kitaplarında yeterli yönergenin olmaması, velilerin programdaki görevlerini tam olarak bilmiyor olması, öğrencilerin program sonunda ulaşmaları gereken en düşük kazanımların(yeterliklerin) belirlenmemiş olması, değerlendirmede kırtasiye yükünün artması ve laboratuarların yetersiz oluşu konularında yoğunlaştığı görülmektedir.Bu sonuçlar doğrultusunda, fen ve teknoloji dersi öğretim programlarının verimini artırabilmek için bazı öneriler getirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Öğretim programı, ilköğretim birinci kademe, ilköğretim ikinci kademe, fen ve teknoloji, değerlendirme Turkey changes primary education curriculums due to developing and changing science and technology. This change was applied at pilot schools in 2004, and then extended to all over the country in 2005.The purposes of this study are to collect the evaluations about primary Science and Technology Curriculums according to problems mentioned at scientific studies, to determine the frequencies of those problems and propose some suggestions for subsequently studies. This study, which tries to determine whether there was consensus about problems encountered at teaching science and technology or not, can be thought as a step for subsequently studies due to giving ideas about deficits of science and technology teaching curriculums.In this study, total 109 scientific studies (41 master/doctoral dissertations and 68 articles) that were prepared in Turkey or abroad were used for this collection. 43 of these studies were on primary level (4th and 5th grades) and 66 of them were on elementary level (6th, 7th and 8th grades).This collection shows that there are some common ideas about problems encountered. Mostly, insufficiency of teachers for constructivist curriculum, not to be exist of learning materials necessary for content of curriculum, crowded and narrow classrooms for teaching activities, inharmoniousness of evaluation process with central exams, lack of time, insufficiency of teachers guide books, parents? ignorance about their role, not to determine the competencies for students, abundance of expenditures for appliers and insufficiency of laboratories are focused at these studies.Some suggestions were proposed according to the result of this study to improve the yield of science and technology curriculums.Keywords: Curriculum, primary education, secondary education, science and technology, evaluation
Collections