Mühendislik tasarım temelli fen öğretiminin mühendislik kariyer tercihlerine göre 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, motivasyonları ve öz-yeterlik inançları üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, Mühendis Tasarım Temelli Fen Öğretiminin (MTTFÖ) mühendislik kariyer planlarına göre 7. sınıf öğrencilerinin, fen bilimleri dersindeki başarılarına, motivasyonlarına ve öz-yeterlik inançlarına etkisini incelemektir. Çalışma 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Kars ili merkezindeki bir ortaokuldan seçilen iki sınıfta okuyan toplam 34 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin ön testte yer alan `Mühendis olmak ister misiniz?` sorusuna verdikleri `Evet` ve `Hayır` yanıtları dikkate alınarak gruplar oluşturulmuştur. Araştırmada deneysel desen kullanılmıştır ve her iki sınıfta da fen bilimleri dersi MTTFÖ ile işlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği, Öz-yeterlik Ölçeği ve Fen Başarı Testi kullanılmıştır. Elde edilen verileri değerlendirmek için SPSS 18.0 paket programı kullanılarak, karışık gruplar arası-içi varyans analizi (Mixed-Between-Within Subjects Analysis of Variance) yapılmıştır. Çalışmada MTTFÖ'nün hem mühendis olmak isteyen hem de istemeyen grubun fen bilimleri dersi başarısı üzerinde olumlu bir etkisi olduğu görülmüştür. Motivasyon değişkenlerine bakıldığında ise mühendislik mesleğini gelecekte kariyer olarak planlayan öğrencilerin içsel motivasyonlarının MTTFÖ'den oldukça iyi etkilendiği ve öz-yeterlik düzeylerinde önemli bir artış olduğu dikkat çekmektedir. Fakat Mühendislik mesleğini gelecekteki kariyeri olarak tercih etmeyen öğrencilerin motivasyonunun genel olarak MTTFÖ'den olumlu etkilenmediği hatta dışsal motivasyonlarının düştüğü görülmüştür. Sonuç olarak öğrencilerin mühendislik kariyer tercihlerine göre motivasyon ve öz-yeterlik inançlarının MTTFÖ'den faydalanma düzeylerinin farklılık gösterdiği bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular Türkiye şartları göz önünde bulundurularak tartışılmış, olası sınırlılık ve önerilere çalışmada yer verilmiştir. The aim of this study is to investigate the effect of Engineering Design Based Science Education on the seventh grade students' science achievement, motivation, and self-efficacy beliefs with respect to their engineering career plans. The study was conducted in the spring semester of 2016-2017 academic years with a total of 34 students from two classrooms studying at a secondary school selected from the city center of Kars. The formation of the groups was carried out by considering the students' `Yes` or `No` responses to the question `Would you like to be an Engineer?` in the pre-test. Experimental research design was used in the study and science classes were taught with Engineering Design Based Science Education in both classrooms. In the study, Motivation Scale for Science Learning, Self-Efficacy Scale and Science Achievement Test were used as data collection tools. In order to evaluate the data obtained, mixed-between-within subjects analysis of variance was carried out through the use of SPSS 18.0 package programIn the study, it was observed that Engineering Design Based Science Education had a positive effect on the science achievement of both groups who wish to be an engineer and those who do not. When the motivation variables are taken into consideration, it was noteworthy that the intrinsic motivation of the students who plan the engineering profession as a future career was highly influenced by Engineering Design Based Science Education and there was a significant increase in their self-efficacy levels. However, it was seen that the motivation of the students who did not prefer engineering profession as their future career was not affected positively by Engineering Design Based Science Education and even their extrinsic motivation decreased. As a result, it was found that the benefit of the motivation and self-efficacy beliefs of the students from Engineering Design Based Science Education differed with respect to their engineering career preferences. The findings obtained from this study were discussed by taking into account the conditions of Turkey, and possible limitations and suggestions were included in the study.
Collections